הרב אלירן מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'אחרי מות קדושים'

הרב אלירן מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'אחרי מות קדושים'

פרשת אחרי מות קדושים
לֹא- תִקֹּם וְלֹא- תִטֹּר אֶת- בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, ה'.

הקב"ה מצווה אותנו בתורה הקדושה שאנו צריכים לאהוב את הזולת כמו שאנו אוהבים את עצמנו, ואפילו כאשר אדם פגע בי בכל צורה שהיא, אסור לי להתנקם בו על המעשה שעשה.ואדרבה צריך לדונו לכף זכות שזה היה בשוגג וכדו'. וישנו פתגם בשם הבעש"ט שהיה ידוע באהבת ישראל שהיתה לו, שאומר שבאותו המידה שאדם מתנהג עם הזולת כאן בעולם הזה הקב"ה מתנהג עימו למעלה.וכך הוא מפרש את הפס' בתהילים: 'ה' צלך על יד ימינך', מה צל זה כרוך בעקבות האדם ועושה כל מה שהאדם עושה, כך גם הקב"ה מתייחס אל האדם כפי מעשיו.

חז"ל הסבירו לנו כיצד מתפרשת המילה 'כמוך' ואמרו,שכשם שאם אדם יספוג מכה מהרגל של עצמו,לא יעלה על הדעת שהוא ישנא את הרגל או יכאיב לרגל בחזרה שהרי זהו אבר מגופו, ואם כן הוא יכאיב לעצמו, בדומה לזה כל אדם מישראל צריך לראות את כל ישראל כגוף אחד וממילא הוא יבין שאפילו אם מישהו עשה לו עוול, אין לו להחזיר לו ולשנוא אותו שהרי הוא חלק ממנו 'כמוך'.

ידוע הסיפור שהגמ' מספרת על אותו הגוי שרצה להתגייר והלך להלל וביקש ממנו ללמדו את כל התורה כולה על רגל אחת (בזמן קצר) ואמר לו הלל 'מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך זהו כל התורה כולה' וכו'. שואלים המפרשים איך על ידי קיום מצוות אהבת ישראל אני יבוא לידי קיום כל המצוות, הרי ישנן הרבה מצוות שבין אדם למקום שהם ללא קשר למצווה זו? אחד התירוצים הוא שהכלל אומר כל ישראל ערבים זה לזה,וכן כתוב לעולם יראה אדם עצמו כאילו כל העולם כולו במצב שקול, חציו זכאי וחציו חייב. עשה מצוה אחת, אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות', נמצא שאם אדם אוהב את חבירו באמת ואינו רוצה להזיק לו. צריך להישמר מכל חטא. ולהשתדל לעשות מעשים טובים בשביל שחבירו לא יסבול מהחטא שהוא עשה, ואדרבה על ידי המצוות שעושה יורד שפע מלמעלה גם לאדם המקיימה וגם לעולם כולו, נמצא שאהבת הזולת מצריכה גם קיום מצוות שבין אדם למקום.

אך אדמוה"ז מסביר בתניא (פרק לב) תירוץ אחר לשאלה זו, ואומר שמצד חומריות הגוף,הוא והזולת נפרדים זה מזה, ולא ניתן שתשרה ביניהם אהבה אמיתית, אך מצד שורש נשמתם, הרי לכל הנשמות יש אב אחד, וא"כ מצד הנשמה כל ישראל הם אחים ממש,וכמו שלאחים יש אהבה טבעית,כך מבחינת הנשמה גם האהבה לזולת היא אהבה טבעית,וכאשר היהודי מתבונן ומרגיש בכך שנפשו היא העיקר והגוף הוא טפל, מיד יתעורר אצלו רגש אהבה בינו לבין הזולת,וכך מקיימים מצוות 'ואהבת לרעך כמוך', ומוסיף לפי זה מובן מדוע דוקא מצוה זו היא השורש גם של מצוות בין אדם למקום, משום שהיסוד של כל התורה היא להעלות את הנפש מעל הגוף ועל ידי כך לקיים את רצון ה' יתברך.

ויהי רצון שכולנו נתחזק במצוה זו של ואהבת לרעך כמוך במיוחד בימי ספירת העומר, ועל ידי כן נזכה לברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך בגאולה השלימה והקרובה אמן.

הרב אלירן מושיאשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*