ח' אהרון מור בדברי תורה ל'שמיני עצרת'

ח' אהרון מור בדברי תורה ל'שמיני עצרת'

שמיני עצרת

"וזאת הברכה אשר ברך משה את בני ישראל לפני מותו"(דברים לג-א)
אנו נמצאים לאחר ימים נוראים, ימי ראש השנה שבהם נכתבנו לטובה ולאחר יום הכיפורים היום הקדוש שבו נחתמנו לטובה עם כל עם ישראל, ואנו שמחים היום והשבת הזאת בשמחתם של כולם ע"י סיום קריאת התורה והתחלתה מחדש 'בבראשית'.

בסוף הפרשה שעברה משה הוכיח את עם ישראל במילים קשות כמו: "שמנת, עבית, כסית ויטוש אלוה עשהו" וכו' כפי שהוכיחו אותנו בראש השנה ויום הכיפורים, אבל כעת בחג הסוכות ובשמחת תורה אנו מקבלים ברכות ממשה ומהקב"ה, ואלו דברי נחמה של משה לעם ישראל. מכיוון שאנו צריכים לדעת שגם התוכחות, הדברים הקשים שאומר לנו משה הם לטובתנו ולטובתם של עם ישראל, קצת מיישרים אותנו,מעט מראים לנו איפה אנו נמצאים, איפה אנו טועים בעשייה שלנו הרבה היום יומית ולא שמים לב מה אנו עושים.

דרך אגב, זה גם מה שאנו צריכים לעשות כל לילה בלכתנו לישון, צריכים לשבת על המיטה ולחשוב מה עבר עלינו במשך היום ובמה טעינו. כמו התשובה של עם ישראל להקב"ה על קבלת התורה 'נעשה ונשמע'.

כאן המקום להזכיר את הפסוק מתוך הפרשה: "ה' מסיני בא וזרח משעיר למו הופיע מהר פארן ואתה מרבבת קודש" (דברים לג-ב) הקב"ה הציע את התורה לעמי העולם, אך כל אחד דחה את ההצעה בסיבה אחרת, אך עם ישראל אמר 'נעשה ונשמע'. זוהי גם הסיבה לאהבתנו לתורה, לרצוננו להתחבר להקב"ה. וביום שמחת תורה אנו מחבבים ביותר את המצוות, את העליות לתורה, כולם עולים לתורה, זקנים בוגרים, צעירים, כדי לסמל את 'יחודו של עם ישראל, שנבחר מכל העמים לקבלת תורה מסיני, ובנוסף אנו מציינים את העליות המיוחדות לחתן מעונה, חתן ויעל, חתן תורה, וחתן בראשית, ומשלמים בדמים (כסף) יקרים כדי לזכות במצוות ולזכות את ילדינו.

אך אולי נשאל על מה אנו שמחים בעצם? או האם אנו יכולים לשמוח בסיום התורה, האם אנו למדנו ועסקנו בתורה כל השנה? רבנים יכולים לשמוח, תלמידי ישיבה שכל השנה לומדים ועמלים בתורה, הם צריכים ויכולים לשמוח עם סיום התורה ותחילתה, האם אנחנו יכולים? אנחנו אנשים פשוטים, אבל.. התשובה היא שכן.. אנחנו עברנו את ראש השנה, יום הכיפורים, סוכות, אנחנו רוצים את הקב"ה בעת לימוד גמרא אנו אומרים: גלוי וידוע לפניך שהכל לכבודך הקב"ה, כל מה שאנו עושים זה לכבודך, אבל 'שאור שבעיסה מעכב'. יש לנו הרבה דברים שמעכבים אותנו, לכן אתה יודע בוחן כליות ולב, אנו ששמחים בשמחת תורה שמשתדלים לבוא לבית הכנסת לשמוע דברי תורה ומכבדים תלמידי חכמים וכו', יש לנו את הזכות לרקוד עם ספרי התורה בגלל הרצון שלנו להיות עם הקב"ה.
מאחל לכל בית ישראל גמר חתימה טובה ומועדים לשמחה ותזכו לשנים רבות עם כל בית ישראל, אמן.
ר' אהרון מור הי"ו אשדוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*