הרב רפאל מיכאלי בדברי תורה ל'פסח'

הרב רפאל מיכאלי בדברי תורה ל'פסח'

פסח
שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותנו !!!
בהתבוננות במשפט זה מתוך ההגדה ניתן להבחין בפשט המילים כמה וכמה צרות עברו על עם ישראל בכל דור ודור והקב"ה מצילנו מצרות אלו.
אולם, לא כתוב בהגדה מדוע באים עלינו צרות אלו ? כדי להבין מהו מקור הצרות נעיין במספר מקורות :

מקור ראשון :"ויחן שם ישראל נגד ההר" (שמות יט') רש"י : כאיש אחד בלב אחד. אומר המדרש כשהגיעו בני ישראל להר סיני פסקה זוהמתן (ז"א – הגיעו למצב של תיקון חטא אדם הראשון) והגיעו למצב של ימות המשיח ולצערנו בגלל חטא העגל חזרה זוהמתן. נשים לב כשהגיעו להר סיני במצב של עם שלם כאיש אחד, אז פסקה זוהמתן ואילו בחטא העגל העם לא היה כאיש אחד שהרי שבט לוי לא השתתפו בחטא העגל, ולכן חזרה זוהמתן.
מקור שני : "שלושה מלכו בכיפה (כל העולם) …אחאב" (מגילה יא'). אחאב מלך על כל העולם. במקום אחר כתוב על אחאב : "שלושה מלכים …..אין להם חלק בעולם הבא…..אחאב…" (סנהדרין סט:). שואלים חכמים אם אחאב היה עד כדי כך רשע שלכל ישראל יש חלק לעולם הבא ולאחאב לא ? אז אם כך, למה מלך על כל העולם ? תשובת חכמים היא ברורה וחד משמעית – שבתקופתו של אחאב לא היתה דלטוריה בעם ישראל. ז"א – לא היו מלשינים וכן חיו בשלום ואחדות. זאת הסיבה שהמדרש אומר שאחאב מלך על העולם. המלאכים באו לקטרג על אחאב מדוע הוא מולך על העולם ? הרי כל עם ישראל עובדים עבודה זרה ובראשם אחאב ואשתו איזבל (שעל שולחם היו אוכלים נביאי הבעל) ? ענה להם הקב"ה – מוטב שבניי יהיו מאוחדים ואני עימם ואפילו עובדים עבודה זרה איני נוטשם. יוצא מכאן שעם ישראל בגלל אחדותו זכה למלוך על כל העולם ללא צרום מאומות העולם למרות שאחאב נענש שלא יהיה לו חלק לעולם הבא.

המגיד מדובנא מביא משל , מדוע עם ישראל סובל בכל דור ודור מצרה אחרת. מסופר על מלך שגזר שאף אחד לא יכנס לרחוץ בנהר שליד ביתו. אחרת יסקלו אותו עם הסלע הענקי שבחצרו. למרבה הצער בנו יחידו נכנס לרחוץ בנהר. המלך לא ידע מה לעשות – מצד אחד יגידו המלך לא עושה צדק מצד שני זהו בנו יחידו. פנה לחכם ושאל ממנו עיצה מה לעשות עם בני. ענה לו החכם : תשבור את הסלע לאבני חצץ ותזרוק על בנך חצץ אחר חצץ, זה יכאב לו אבל לא ימות מהסלע הגדול, מצד שני אתה קיימת את חוקך שזרקת עליו את הסלע. כך הקב"ה , למרות שחטאנו לו ומגיע לנו כליה חס ושלום הקב"ה מרחם על עם ישראל ושולח צר וצורר בכל פעם עם צרה אחרת שלא גורמת לכליה ח"ו. יוצא שצרות אלו הם כדי לעורר אותנו כשאנו לא שומעים לגזירת המלך וגם אז המלך נוהג עמנו בעדינות. אבל כדי לא להיכנס לצרות כלל וכלל יש לעשות מעשה גבוה יותר והוא להיות באחדות מלאה.

לסיכום, אנו רואים שהצרות שאנו נמצאים בהם כעם ישראל מושפע מאחדותנו. ואם יש אחדות בעם ישראל ללא הבדל של : אשכנזי, ספרדי, חסידי, ליטאי, חילוני, כיפה כזאת או כיפה כזאת וכו', אז הקב"ה יהיה איתנו וננצח כל צר וצורר כפי שקרה בזמן אחאב ובמתן תורה.
חג זה מסמן לנו את האחדות והחירות משעבוד של האומות ומצד שני מקשר אותנו אל האמונה השלמה בקב"ה שנאמר : "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" (שמות ט"ו). שעם ישראל הגיעו לשיא השלמות באמונה דווקא בחג זה.

שנזכה לגאולה שלמה כפי הנאמר : "כימי צאתו מארץ מצרים אראנו נפלאות", אנס"ו.

הרב רפאל מיכאלי הי"ו אשדוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*