הרב אלירן מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'משפטים'

הרב אלירן מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'משפטים'

פרשת משפטים

'פרשת משפטים היא הפרשה ה- 18 במניין הפרשות החל מפרשת בראשית. את הקשר בין המספר 18 שבגימטריה ח"י לפרשה זו מסביר הרבי מליובאוויטש: על התורה נאמר כי הם חיינו ואורך ימנו, התורה וכל מה שנאמר בה הם כל חיינו שלנו כיהודים, אלא שבחלק מהדברים הכתובים בה פחות מורגש הקשר לחיי היום יום שלנו במציאות הארצית שבה אנו חיים.

שונה היא פרשת משפטים שברובה הגדול עוסקת במצוות המתארות מקרים הקרובים והמוכרים אלינו, כדוגמת אדם השואל מחבירו חפץ והוא אבד לו האם השואל חייב בתשלום החפץ, ועוד מקרים רבים המחוברים למציאות המתרחשת בעולמנו כיום, לכן פרשה זו ממוקמת במספר 'חי' מורגש בה יותר הקשר אלינו.

בין הציווי שבפרשתינו, מוזהרים עם ישראל שלא לעבוד עבודה זרה, אלא לעבוד את ה' בלבד שהשכר לזה הוא שפע גשמי רבו הסרת המחלות לתמיד כמו שכתוב 'ועבדתם את ה' אלוקיכם וברך את לחמך ואת מימך והסירותי מחלה מקרבך'. כאמור בתנאי שלא יעבדו עבודה זרה.
לאחר מכן באים מספר הבטחות 'לא תהא משכלה ועקרה בארצך את מספר ימיך אמלא' שעליהם כותב רש"י הבטחות אלו תלויות בעבודת ה' וקיום מצוותיו אם תעשה רצוני.

דקדוק נכון בפסוקים אלו מעוררים שאלה, מדוע כאשר נאמר הציווי להתרחק מעבודה זרה, השכר מופיע בלשון 'ברכה' (וברך את לחמך') ואילו עם קיום תורה ומצוותיה השכר נאמר בלשון 'הבטחה' ו- וודאות (לא תהיה משכלה)?
מוסבר בחסידות ההבדל בין 'ברכה' שמשעותה נתינת כח מלמעלה, הקיימת באוצרו של הקב"ה אך אין בה וודאות על כך שהיא תתממש בעולם הזה בגילוי, בגלל מניעות ועיכובים שיתכן ויפריעו לבין 'הבטחה' שכאשר היא טובה שום דבר לא יכול למנוע את התקיימותה בפועל.
וזהו הטעם לחילוק בפסוק בין קיום המצוות בפועל לבין הימנעות מעבודה זרה. להורות 'שמצוות עשה' עוצמתה כה חזקה שהשכר עבורה היא בדר הבטחה שודאי תתממש ותחול ללא שום הפרעות ומכשולים זהו גם הדגש בפסוק 'לא תהיה ' משכלה ועקרה בארצך. כוונת המילה אינה בכדי להגדיל את ההבטחה שתחול רק בארץ ישראל, אלא להדגיש את גודל השכר שהברכה לא תחול רק על האדם אלא גם על הארץ הגשמית שבטבע של הקרקע תהיה משללת המציאות של 'משכלה' ועקרה, ורק שפע ודברים טובים יפיקו ממנה.
זוהי למעשה המטרה שלשמה ברא הקב"ה את העולם, שגם בדרגה של 'דומם' יורגש האור האלוקי והברכה הרוחנית.

ויהי רצון מה' יתברך שנזכה לשפע הרוחני הגדול בגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צידקנו במהרה בימינו אמן.
הרב אלירן מושיאשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*