פרשת נצבים
לקראת ראש השנה, זה הזמן לעשות חשבון נפש. כל אחד מאתנו חי במעין "בועה" שהוא בסדר גמור, הוא "בסדר" עם הקב"ה. "נכון, יש תמיד מה לשפר, אבל אני במצב לא רע בכלל. מסביבי יש אנשים שלא שומרים על זה ועל זה". ובכן אחי היקר, אציג לך חשבון נפש קטן – בדוק היכן אתה נמצא. תן לעצמך ציון בין 0 ל- 10.
א. לשון הרע, השקול כעבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. לשון הרע הוא מי שמדבר דברים רעים על חברו, ואפילו אם אומר אמת. האם אתה נזהר מלדבר רע על חברך? ב. כעס – חמור כמו עובד עבודה זרה, וגורם שתברח ממנו הנשמה ותשרה במקומה רוח טומאה, ותורתו ומצוותיו הולכות לסטרא אחרא וכו'. כמה פעמים כעסת השנה? כמה פעמים אתה כועס ביום?… ג. שנאה ונקמה, העובר עליהם עובר על כמה איסורי תורה. וכל רגע שמשאיר השנאה בלבו, עובר שוב על "לא תשנא" וכו'. האם עדיין יש יהודי שאתה שונא (ובהתאם לגדרי ההלכה)?
ד. המלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא. האם אתה נזהר לא לבייש את חבירך? וגם לפעמים שאתה קורא לזה "בצחוק", הוא מתבייש (מאוד), וטענה זו לא תציל אותך… ה. השקרנים אינם מקבלים פני שכינה, ונחשב כעובד עבודה זרה, ונאמר עליו "דובר שקרים לא יכון לנגד עיני", ונאמר "תועבת ה' שפתי שקר". האם אתה נזהר מלשקר (ובהתאם לגדרי ההלכה)? ו. גזל. מי שמרויח, ונעזר בשקר והונאה, הרי זה גזל. וכן הלוקח דבר מחבירו שלא מרצונו הטוב, בלב שלם (אלא מבושה או ש"חופר" לו), יש בזה סרך גזל. והגוזל מחבירו אפילו שווה פרוטה, כאילו נוטל נפשו ונפש בניו, ואין לו כפרה עד שישיב את הגזילה או יפייס את הגזול. וכל זמן שגֶזל בידו, אין תפלתו נשמעת. וסופו להפסיד את העושר שבא באיסור. וצריך לבוא בגלגול לשלם הגזילה.
ז. מאכלות אסורות – מי שאינו נזהר, נכשל הרבה באיסור התולעים החמור, שעובר על כל תולעת ארבעה לאוין. ושכיח הדבר בפירות וירקות, וכן שכיח שנופלים יתושים במאכל. האם אתה מתבונן באוכל לפני שאתה מכניס אותו לפיך? האם אתה יודע כיצד בודקים כל פרי וירק כדי להנצל מהאיסור? ח. האם אתה מקפיד על כשרות מעולה בכל ענייני המאכלים, או מרשה לעצמך להכניס לפיך מכל דבר שכתוב עליו "כשר", מכל מיני כשרויות מפוקפקות? האם אתה אוכל במסעדות וכו', וסומך על איזה שלט לא ברור, ועל משגיח שלא נמצא אף פעם במקום? ומי שלא מקפיד, ונכנסים איסורים לפיו, גופו גדל באיסור, ונהיה איסור בעצמו, ונטמא, ואינו מסוגל לקלוט דברים שבקדושה.
ט. הנהנה מהעולם הזה בלי ברכה, כאילו גוזל מהקב"ה, ופוגע בנשמה המגולגלת במאכל ובניצוצות הקדושה שבו, שאינו באים לתיקונם, וגם נפשו נשארת יבישה, כי מהמאכל ניזון הגוף, ומהברכה ניזונת הנשמה. ויש אדם שנראה לו שהוא מברך, אבל הוא מדלג אותיות ומילים, בשם ה' או בשאר המילים, כך שיותר גרוע מה שמברך, כי מחלל את שם ה', וגם נמצא שאוכל בלי ברכה. האם אתה נזהר לברך את הברכות כתיקנן? י. מאוד צריך להזהר שלא לצער את חבירו, לא בדיבור ולא במעשה, לא בראיה ולא ברמיזה. ולא יעשה ולא ידבר שום דבר שיש לחשוש חשש של אחד לאלף שיכול לגרום צע ר לחברו. ומה אתך?
וחייבים לקצר… האם אתה נזהר לא לבטל תורה, וקובע עתים לתורה בכל יום? האם אתה עדיין מעיז ללכת לאירועים מעורבים, בתערובת נוראה של נשים (בדרך כלל לא צנועות בלשון המעטה) וגברים? האם אשתך מתלבשת צנוע? האם היא מכסה את ראשה? האם אתה מקפיד להתפלל את כל התפלות בצבור? נזהר לקרוא בכל יום קריאת שמע בזמנה? שומר על קדושת בית הכנסת?מקפיד על שמירת העינים מראיית נשים? שומר מחשבתך ממחשבות אסורות? מה עם חינוך הילדים – לאן אתה שולח אותם ללמוד? יש להם סיכוי להשאר יהודים כשרים? האם אתה נזהר בכיבוד הורים? נזהר בשמירת שבת כהלכתה (בלתי אפשרי בלי ללמוד הלכות שבת, לדעת ממה להזהר)? נזהר מגילוח הזקן בתער, במכונה ללא אישור? והפאות? האם אתה שומר על טהרת המשפחה, שזה גם בלתי אפשרי אם לא שלמדת בצורה יסודית את ההלכות הקשורות?
תם ולא נשלם. אי אפשר להכניס הכל במאמר קצר. רק נזכור שאנו רחוקים מאוד ממה שהיינו צריכים להיות! נתפוס את עצמנו, ונתחיל ללמוד מוסר בכל יום, כדי להבין מה ואיך לתקן, ונבקש מה' שנצליח בכך, וה' לא ימנע טוב להולכים בתמים. שבת שלום ושנה טובה.
הרב מאיר מושיאשוילי הי"ו מאשדוד