פרשת ראה
"עשר תעשר את כל תבואת זרעך היוצא השדה שנה שנה"
על פסוק זה דרשו חז"ל במסכת תענית ט.
"אמר רבי יוחנן, מאי דכתיב עשר תעשר? עשר בשביל שתתעשר".
לפי הפירוש הזה, מבטיחה התורה גמול גשמי לאלו שנותנים צדקה. 'עשר בשביל שתתעשר', הפירוש לזה הוא: שזה הנותן מכספו לצדקה, זה יחזור אליו בכפל כפליים.
יכול נותן הצדקה לחשוב שהוא עלול לכלות את ממונו על ידי נתינת צדקה. לכך אומרת לנו התורה שההיפך הוא הנכון – הוא יקבל הרבה יותר.
כדי להבין את עומקם ושרשם של דברים נביא מעשה נפלא שמספרים מדורי דורות על המגיד ממזריטש:
איש עשיר פעם בא לבקר את רבי דוב בער, המגיד ממזריטש, התלמיד המפורסם ויורש של הבעל שם טוב.
במשך השיחה, המגיד שאל את האורח מה הוא אוכל כל יום, והעשיר ענה לו שהוא אוכל לחם לשובע נפשו יחד עם מלח ומים.
המגיד גער בו ואמר לו שהוא חייב לאכול בשר ויין כמתאים למעמדו כאיש עשיר, כשסיים השיחה והאורח עזב, שאלו התלמידים המבולבלים את המגיד:
"מדוע הרבי התעקש על הדיאטה לעשיר הזה? מה רע אם האיש העשיר מסרב להתענג בגשמיות של עולם הזה??".
השיב להם המגיד: "אם העשיר אוכל בשר ושותה יין, כשאר עני יאמר לו שהוא המצב קשה ואין לו מה לאכול הוא יבין מעצמו שהעני צריך לפחות לחם לשובע נפשו מלח ומים, אך אם העשיר עצמו אוכל לחם, מלח ומים הוא יתעקש שהעני יוכל לשרוד במעט מכך".
וככה הסביר לתלמידיו מדוע גער באותו עשיר לאכול בשר ולשתות יין כמעמדו.
עוד מספרים על החפץ חיים כאשר התגורר בעיר סמילובי'ץ, בימי מלחמת העולם הראשונה, מצבם של העניים הגיע לשיאים חדשים של רעב ומחסור.
החפץ חיים הזדעזע ועלה לדוכן לשאת דברים לפני התושבים למען המסכנים, הוא דיבר אך שם לב שדבריו מתקבלים באדישות למרות שביקש לתרום בעין יפה.
הווו… אז זעק מקירות ליבו: "מה אענה כשאקרא לעולם האמת?! אחים יקרים. הרי יישאלו אותי האם התושבים בעירך תמכו בעניים???. אם אומר שתמכתם זה יהיה שקר, ואם אומר שלא תמכתם זה יהיה לשון הרע, וכי אתם רוצים להכשיל אותי בשקר או בלשון הרע".
אף אחד מהנוכחים לא נשאר אדיש לנוכח דבריו היוצאים מין הלב ומיד פתחו כולם את ליבם ותרמו בעין יפה.
באותה שעה אמר ה'חפץ חיים': "עכשיו אוכל לומר שהיהודים בעירי תורמים בעין יפה, בלי להוציא דבר שקר מפי".
הקב"ה נותן לאנשים מסויימים יותר אפשריות כספיות, ומשפיע עליהם שפע כדי שיוכלו לתת ולעזור לאחרים אבל האמת שהשפע הזה מההתחלה מגיע אליהם בכוונה כי להם יש את היכולות הנפשיות ואת הכוחות לתת ולתרום.
ויהי רצון שבעבור מצוות המעשר והצדקה נזכה לגאולה השלימה והקרובה ויקוים בנו מה שנאמר "עשר בשביל שתתעשר".
הרב אלישי זיזוב, באזל שוויץ.