פרשת מקץ וחנוכה
"ויהי מקץ שנתיים ימים"
אומר החפץ חיים שהתורה הסמיכה "ויהי מקץ שנתיים ימים" ל"ופרעה חולם והנה עומד על היאור", היה אפשר לטעות ולומר שיוסף יצא מבית האסורים מכיון שפרעה חלם חלום, היה צריך להביא פותר חלומות ולכן יצא יוסף מהכלא, על כן מדגישה התורה: כיון שהגיע הזמן של יוסף לצאת מהכלא "ויהי מקץ שנתיים ימים" לכן "ופרעה חולם".
סיבה ומסובב – הוסיף החפץ חיים ואמר בעולם הזה אנו דומים לאותו כפרי שהגיע לעיר והזדמן לתחנת רכבת הוא ראה אדם חשוב עם מדים מיוחדים משרוקית בפיו ולפי השריקות שלו הרכבות נוסעות מכאן לשם. הכפרי היה בטוח שהאדם הזה הוא מנהל הרכבת אך לאחר שהחליף עימו כמה מילים התברר לו שהוא עובד זוטר. והנמשל הוא שאנו בעולם הזה רואים אנשים שעושים פעולות ואנו חושבים שיש להם כוח להזיז להנהיג ולסדר והם למעשה רק פקידים קטנים, הקב"ה כבר תכנן הכל מראש ורק גרם לאנשים לפעול כפי מה שהוא כבר גזר.
אומרת הגמרא: פעם אחרת גזרו היוונים שתי גזרות שלא יביאו עצים למערכה ושלא יביאו ביכורים, בדיוק על שתי המצוות הללו גזרו היוונים? מה כל כך מיוחד בהם שדווקא עליהם גזרו? אומר המהרש"א: ליונים לא היה איכפת שיקיימו מצוות תעשה מה שאתה רוצה כל מה שהפריע ליונים היה השמחה של המצווה.. וביום שמביאים את העצים מביאם עימהם קרבן נדבה ועושים אותו היום יום טוב, ומצוות ביכורים היו עושים בשמחה רבה, מקשטים את השור סלים מזהב וריקודים, אומרים היוונים תביא כמה ביכורים שאתה רק רוצה, רק אל תעשה לי פה שמח..
כשאדם מדליק נרות חנוכה 'על יבש' , כשהוא לא מדליק תא הלב שלו בהתלהבות הנס, הוא מקיים את המצווה כיווני אמיתי עם כל הכוונות היוניות המקוריות.
אומר ר' נחמן מברסלב: ועיקר השמחה במצווה הוא לקיים אותה לשמה בלי צפיה לשום קבלת שכר, וכמו שנאמר שכר מצוה -מצוה.. לכל החגים והמועדות יש משניות והלכות מפורשות, מסכת פסחים, מסכת סוכה.. אפי' לפורים יש מסכת מגילה למה אין מסכת חנוכה? אומר הרמב"ם מצוות הדלקת נרות חנוכה חביבה היא עד מאוד , אין לשון כזו בכל הרמב"ם.. רק על חנוכה. אז מה הפלא שלא צרך הלכות… כולם יודעים וזוכרים , כמה נרות צריך להדליק? מעיקר הדין מצוות חנוכה איש וביתו, נר אחד לכל בית, המהדרין נר לכל אחד ואחד מבני הבית. והמהדרין מן המהדרין מוסף והולך עד 8 נרות. ומאחר שהמצוה הזו כה חביבה, היא זכתה שכל עם ישראל, אפילו הרחוקים ביותר מקיימים את המצוה הזו לא מעיקר הדין , אלא מהדרין מן המהדרין.
הגמרא אומרת שחובת הידור עד שליש, מצות אתרוג כשר ב- 300 ₪, יש לך מצות הידור ב- 400 ₪ יש דיון אם זה להוסיף שליש או חצי אבל לא יותר מזה, איפה ראינו הידור כזה כמו בנרות חנוכה? כל יום אתה מוסיף מאות של אחוזים.., יום ראשון 10 גרם שמן, יום שני 20 גרם, יום שלישי 30 גרם.. איפה כללי הגמרא של הידור?, מדוע בחנוכה זה שונה..? יש גמרא בשבת: 'אמר רב הונא הרגיל בנר הויין ליה בנים תלמידי חכמים'. אומר רש"י 'נר שבת ונר חנוכה', אבל רבנו חננאל מתקן את הגירסה בגמרא 'הרגיל בנר חנוכה'.. אומר הרב בן ציון אבא שאול: אם כך, יוצא שכשאתה מדליק נר חנוכה אתה מתעסק עם מכרות זהב! , אתה מתעסק ביהלומים אתה מצמיח תלמידי חכמים אצלך בבית.. אין גבול להידור!!!
פעם אחת הגיעו אליו נהג ומלווה של הסעת ילדים לדין תורה. פעם לא היו דלתות חשמליות ובכך תחנה שהיו מגיעים, היה צריך לפתוח את הדלת ידנית, הנהג טוען שהוא עסוק בנהיגה, הוא לא יכול להתעסק עם פתיחת הדלתות כל הזמן, המלווה טוען שהוא עסוק עם הילדם להושיב אותם ולדאוג שכל אחד ירד במקומו, גם הוא לא יכול, נו מי צודק?
אמר להם האור לציון: אני עוד לא יודע מה ההלכה אני צריך לברר את הדברים לעומקם אבל לפני כן רציתי לדעת כמה אתם משלמים על פתיחת ההיכל בשבת? אמרו לו: בשבת מאה ואחד ₪ אבל בראש השנה אלפי שקלים.., אמר להם הרב: כל פעם שאתם פותחים את הדלת של ההסעה נכנס ילד לרכב או יוצא ממנו לתלמוד תורה זה פתיחת ההיכל! יש לכם כל יום פתיחת ההיכל בחינם… אתם משוגעים?
אחרי 5 דקות הם חזרו עם דין תורה חדש.. מי יזכה לפתוח.
בחנוכה אנחנו מתעסקים עם היהלומים שלנו, אין גבול להידור, אי לכך ובהתאם לנאמר זכות עצומה יש לכל אחד לדעת לנצל כל רגע ורגע בימים – ונפלאות הללו של הנרות הללו קודש הם..\
שנזכה במהרה לאור הגדול אור פני משיח צידקנו בבנין בית המקדש במהרה בימינו אמן ואמן.
לע"נ מו"ר סבי יעקב בן אברהם וחוה,
למו"ר אבי ר' אברהם בן יעקב ושרה נזי
הרב גבריאל מירילאשוילי הי"ו מרחובות