פרשת ראה
הבחירה בידיים שלך
נאמר בתחילת פרשת ראה: ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה.
פסוק זה מעורר שאלות רבות ומשמעותיות במיוחד.
הראשונה היא: מדוע התורה פותחת במילה "ראה" בלשון יחיד? למה זה חשוב שכל אחד יראה בעצמו? ואילו ברכה וקללה הן לעומת זאת בלשון רבים "לפניכם". כלומר, הברכה והקללה הן דבר שקשור לציבור, לכל עם ישראל, אך כל אדם נקרא לראות את עצמו כאילו כל הברכה והקללה תלויים בו. זה מעביר מסר חזק של אחריות אישית.
שאלה נוספת היא מה משמעות "נותן" כשמדובר בקללה? קללה היא דבר שלילי, לא נעימי, מדוע אם כן הקב"ה "נותן" אותה? האם הקב"ה באמת רוצה בקללה? או שהקללה היא פשוט תוצאה טבעית של חטא? והאם אפשר היה להשמיט את המילה קללה מן התורה ולהגיד רק ברכה? הרי מי רוצה לקבל קללה?
רש"י בפירושו מציין שהמילה "ראה" בלשון יחיד באה ללמד שכל אחד צריך לקחת אחריות על מעשיו, ולא להסתמך על אחרים. כל אחד נבחן בפני עצמו. וכך גם הרמב"ן עוסק בשאלה עמוקה יותר: הקב"ה נותן גם קללה, כלומר הוא מציג בפנינו את שתי האפשרויות – ברכה וקללה – בצורה ברורה מאוד, וזו לא רק תוצאה אוטומטית של מעשה האדם אלא הצגה מודעת.
כדי להבין את עומק הרעיון, נביא משל:
אב מסר לבנו מפה של עיר גדולה עם שתי דרכים לעיר. הדרך הראשונה היא ארוכה וקשה, מלאה במכשולים, אך בסופה מחכה עיר יפה ושוקקת חיים. הדרך השנייה היא קצרה וקלה, מפורקת, אך בסופה חורבות ואפלה. האב אמר לבנו: "בחר אתה את הדרך. איני מכריח אותך ללכת בדרך הקשה. אני נותן לך את שתי האפשרויות, כדי שתוכל לבחור בעצמך".
הבן שאל את אביו: "אבל אבא, אם אתה אוהב אותי, למה תיתן לי דרך שקוראת לפיתוי ולכישלון? למה לא תאמר לי רק על הדרך הטובה?"
והאב משיב: "אם לא אראה לך את שתי הדרכים – הבחירה לא תהיה אמיתית. לבחור בטוב כי זה מה שידעתי בלבד – זו לא בחירה אמיתית. לבחור טוב מתוך ידיעה של הרע – זו הבחירה האמיתית והערכית".
בדיוק כך העולם נברא. הברכה והקללה הן חלק מהבריאה, אך הקללה איננה מטרה בפני עצמה, אלא תנאי להכרה בברכה ולבחירה חופשית אמיתית. הבחירה בין טוב לרע היא שורש כל מוסר, כל חינוך וכל תיקון.
הרמב"ם בפירושו על המשנה אומר שכל אדם נברא עם רשות בחירה מלאה. אין גורל קבוע מראש, ואין כפייה. כל אדם יכול להיות צדיק או רשע, והכל תלוי ברצונו.
ולכן התורה אומרת "ראה אנכי נותן לפניכם היום" – היום, בכל יום, בכל רגע, מתחדשת בפניך הזדמנות לבחור את דרכך. ה' נותן לך את הזכות לבחור את עצמך, את דרכך ואת גורלך.
זוהי גם נקודת מפנה נפלאה לחיים שלנו. לפעמים כשאנחנו נכשלים, מתעוררת בנו תחושת ייאוש או חוסר תקווה. אך התורה מזכירה לנו שעם כל נפילה יש גם הזדמנות חדשה. הברכה והקללה הן בידינו. ניתן לבחור שוב להתחיל מחדש, בכל יום, בכל שעה.
ובזה טמון מסר חשוב: הבחירה היא תמיד בידינו. לא משנה מה עברנו, לא משנה מה עשינו אתמול היום ניתן לבחור בטוב. זה קורא לנו לא לוותר על עצמנו, לא להרים ידיים מול קשיים ואתגרים, אלא להאמין שיש לנו את הכוח לשנות, להתעלות, ולבנות חיים של משמעות.
הפסוק מלמד אותנו גם לראות את עצמנו לא רק כפרטים אלא כחלק מקבוצה. הבחירה האישית שלנו משפיעה על הקהילה כולה. כשאנו בוחרים בטוב, הברכה לא מגיעה רק אלינו, אלא אל כל סביבתנו, אל עם ישראל.
ולסיום, נזכור שהמילה "ראה" איננה רק ראייה חיצונית. זוהי הזמנה לראות פנימה, להסתכל על עצמנו בעיניים של אמת, לראות את הכוחות, את היכולות, ואת האחריות שלנו לבחור בטוב.
כך גם חז"ל אומרים: "עליך המצוה להקפיד, ואין אתה בן חורין להיפטר ממנה" הבחירה היא שלך, ועליך לקחת בה אחריות מלאה.
שבת שלום,
הרב אלישי זיזוב פרנקפורט , גרמניה

