פרשת ויגש
בפרשת ויגש מתגלה יוסף לאחיו "ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף! העוד אבי חי?" (מה-ג) וכשהאחים מזהים אותו מבקש מהם יוסף "מהרו ועלו אל אבי ואמרתם אליו כה אמר בינך יוסף שמני אלוקים לאדון לכל מצרים רדה אלי אל תעמוד" (מה-ט). חוזרים האחים לכנען ומודיעים ליעקב אבינו "עוד יוסף חי ומושל בכל ארץ מצרים" (מ-כו) ומה היתה התגובה של יעקב? "ויפג ליבו כי לא האמין להם" (מה-כו). "וידברו אליו את כל דברי יוסף אשר דיבר אליהם וירא את העגלות אשר שלח יוסף ותחי רוח יעקב אביהם" (מה -כז).
מה היה הדבר שגרם ליעקב להאמין לאחים? והרי בתחילה לא האמין "ויפג ליבו" ולאחר שראה את העגלות כתוב "ותחי רוח יעקב", מה היה בעגלות ששכנעו את יעקב שיוסף חי? והרי הבשורה שיוסף חי והוא מושל במצרים היתה צריכה לשמח אותו יותר ומדוע? בפרשת וישב כשחלם יוסף את החלומות כתוב "וישנאו אותו אחיו" (לז-ד) אבל על יעקב אבינו אומרת התורה "ואביו שמר את הדבר" (לז-יא) אומר רש"י היה ממתין ומצפה מתי יבוא (שם). אמר יעקב לאחים, יוסף לא חלם חלום רגיל! זה חלום נבואי, יום יבוא והחלומות יתקיימו!. באים האחים ואומרים ליעקב, אבא! יוסף חי והוא מושל בארץ מצרים צדקת! הנבואה התגשמה!, כשאנחנו צחקנו אמרת לנו חכו חכו חלומות אלו עוד יתגשמו, אבא צדקת! הם באמת התגשמו, ובמקום שיעקב יאמר לאחים אמרתי לכם!, אומר יעקב אבינו, הפוך "ויפג ליבו כי לא האמין להם" (מה-כו). עומדים האחים ומנסים לשכנע את יעקב אביהם, אבא זה הוא! כולנו ראינו שזה יוסף, הוא מהול, מדבר בלשון הקודש. אמר בנימין ליעקב אבא התחבקתי איתו, הוא יודע עלינו הכל, זה יוסף אחי, ויעקב בכל זאת לא מאמין להם מדוע? באים עשרה אחים שמעידים, בנימין אחיו מעיד והרי גם יעקב יכול ללכת למצרים ולבדוק אם הם באמת צודקים או לא, אז מדוע יעקב לא מאמין לאחים?
מתרץ נפלא המשגיח רבי אליהו לופיאן זצוק"ל. יעקב אבינו האמין לכל מילה שאמרו האחים, אך היה דבר אחד שגרם ליעקב לא להאמין, האחים אמרו "עוד יוסף חי" (מה-כו) אמר יעקב לאחים להכל אני מאמין שהוא מושל ושהוא שולט, ושהוא נושם, אבל כשאמרתם חי, לזה אני לא מאמין, מדוע? אומר ר' אליהו לופיאן זצ"ל שההסתכלות ע"פ התורה על מאורעות החיים, שונה במהותה באופן שהציבור הרחב מסתכל. לדוגמא, אדם שהרג בשוגג אומרת התורה "ונס אל אחת מן הערים האל (ערי המקלט) וחי" (דברים ד-מב). אדם שהתרשל ולא נזהר ויצאה תחת ידו תקלה חמורה של הרג, נותנת לו התורה אפשרות לנוס לעיר מקלט עד מות הכהן הגדול (במדבר לה -כה) כדי שלא יהרג ע"י גואל אדם. אומרת הגמרא (מכות י.) תלמיד שגלה מגלין רבו עימו שנאמר "וחי" ומדוע תלמיד שפשע צריך גם רבו לגלות עימו? אומר הרמב"ם בהלכות רוצח ושמירת הנפש (ז-א) תלמיד שגלה לעיר מקלט מגלין רבו עימו שנאמר "וחי"! עשה לו שיחיה, מדוע? "שחיי בעלי חכמה בלא תלמוד כמיתה חשובין", אומר הרמב"ם שחיי התלמיד ללא רבו שיגלה עימו וילמדו תורה יחשב כאילו נותק ממקור חיותו!.
אומר יעקב אבינו לבניו אם הייתם אומרים לי שיוסף שולט, מושל, מולך, הייתי מקבל אבל חי? לזה אני לא מאמין לכם למה? כי מבחינתי חי פירושו מחובר למקור החיים, ומהו מקור החיים? "ואתם הדבקים בהשם אלוקיכם חיים כולכם היום" (דברים ד-ד). כ"ב שנים שיוסף נעלם בארץ נכריה ממה הוא חי שם? הרי הוא נותק מהתורה הוא נותק ממקור החיים! בחור בן י"ז, יפה תואר, בלי הורים, בלי אחים, בלי משפחה, בלי סביבה תומכת נער בודד בין מיליוני מצריים שטופי זימה! ואתם באים ואומרים לי שהוא חי? איך האמין? אומרת התורה "וירא את העגלות אשר שלח יוסף" (מה-כז). יוסף שולח לאביו עגלות לרמוז לו, אבא! כששלחת אותי לשכם ואמרת לי "לך נא ראה את שלום אחיך והשיבני דבר" (לז-יד) בדרך פלפלנו בסוגיית "עגלה ערופה" (בבלי סוטה ט') אמר יוסף לאביו, אבא אני עדיין באותה סוגיה, אני עדיין מחובר למקור החיים, אני עדיין מחובר לתורה, אבא לרגע לא ניתקתי את עצמי ממקור החיים!! לכן כשראה יעקב את העגלות אומרת התורה "ותחי רוח יעקב" (מה-כז)!!. כי ידע יעקב שרק אם יוסף נשאר מחובר לתורה הוא יהיה מחובר למקור החיים! כמו שאומר התנא בפרקי אבות (ב-ז) "מרבה ישיבה מרבה חכמה, מרבה תורה מרבה חיים, קנה לו דברי תורה קנה לו חיי העולם הבא"!!.
שבת שלום ומבורך
ר' אליעזר מושיאשולי הי"ו מאשקלון

