חכם אברהם קיקוזאשווילי

חכם אברהם קיקוזאשווילי

s_21570_11347

ילדותו ולמודיו

חכם אברהם נולד בשנת  התרכ"ח [1867] בסאצ'חרה. את חינוכו היסודי רכש בחדר [תלמוד תורה] שפעל אז בסאצ'חרה, בגיל 18 בשנת  התרמ"ו [1885] חכם אברהם נסע לארץ ישראל לירושלים ללמוד בישיבה, שם למד את נבכי התורה והתכונן לשרת את הקהילה בתפקיד החכם. לאחר סיום לימודיו בישיבה בירושלים הוא חזר לסאצ'חרה ועמד לשירות הקהילה. אך לבו שאף להגיע שוב לירושלים ולהמשיך את לימודיו, לבסוף שכנע את הוריו, קבל את רשותם ונסע לארץ ישראל ועבר לגור בירושלים

המשך לימודיו

כשהגיע חכם אברהם לירושלים הוא לקח אתו זוג משרתים צעיר על מנת לטפל במטלות הבית, כדי להשתקע בלימודו מבוקר עד ערב. בזמן לימודיו הוסמך חכם אברהם כרב , מוהל ושוחט.

חזרתו לסאצ'חרה

כעבור זמן מה חכם אברהם שב לסאצ'חרה שנית על מנת לסייע לקהילה בגשמיות ורוחניות. מלבד הזכויות הרבות שקנה לעצמו בתיפקודו כרב, חזן, שוחט ומוהל, שייכת לו זכות בפתיחת הישיבה ותלמוד תורה לילדי סאצ'חרה, חזון אותו הגשים בשנת התרע"ב[1911]. תלמוד התורה בסאצ'חרה נחשב לאחד מהטובים ביותר בגרוזיה, הן מבחינת כמות התלמידים והן מבחינת הרמה הגבוהה של הלימודים. בשנת התרע"ו [1916] בתלמוד תורה של סאצ'חרה למדו עד שישים ילדים, שחלק מהם סיימו מספר מסכתות של התלמוד. בשנת התרע"ד [1914] ביקר בסאצ'חרה הרבי הגדול וראש ישיבת צחינוואלי רבי אברהם חוולס. ר' אברהם נדהם מרמת הלימודים בישיבת סאצ'חרה ומכושר הנהגתו של ראש הישיבה חכם אברהם . תלמידיו של חכם אברהם הצליחו בלימודים עד כדי כך שחלק מבוגרי הישיבה נשלחו לישיבות ברסטוב וליטא לשם העמקת ידיעותיהם. השפעתו של חכם אברהם הייתה גדולה וחשובה לא רק בקהילתו ובסאצ'חרה אלא גם בסביבות לסאצ'חרה.

בשנת  התשכ"ו [1926] עבר חכם אברהם לגור בטביליסי ושלח ידו בעסק פרטי. שם הוא ייסד בית חרושת לבדים, והעסיק משפחות יהודיות נזקקות. יש לציין כי בבית החרושת שלו הגיע לעבוד גם החכם ישראל סלבין , בנו של הרבי הגדול רבי אברהם סלבין, אשר לימים הקדיש שורות חמימות לזכר החכם אברהם בספר זיכרונותיו.

שנותיו האחרונות

על אף שבשנות חייו האחרונות חכם אברהם כבר לא פעל בתפקיד רב הקהילה עכב מצבו הבריאותי, הוא המשיך להיות פעיל מסור למען הקהילה, עובד ה' נאמן ועושה צדקות בסתר. ראוי לציון גם כן, שהוא זכה לכבוד רב גם בקרב הרבנים כל פעם שהיה נכנס לבית הכנסת של טביליסי, הרבי הגדול עמנואל דודאשוילי היה מוקיר לו כבוד.

חכם אברהם נפטר בשיבה טובה בשנת תש"ט [1949] בגיל 82 . הוא הלך לעולמו חסיד אמת בחייו, אדם אשר הגשים את ייעודו והותיר בלב כל מכריו את זכרו הברוך והנצחי

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*