הרב יעקב בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'בא'

הרב יעקב בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'בא'

פרשת 'בא'
"ויאמר ה' אל משה בא פרעה כי אני הכבדתי את לבו ואת לב עבדיו למען שתי אותתי אלה בקרבו".

ונשאלת השאלה מדוע נאמר "בא" "ומהו שתי אותתי אלה בקרבו".
והנה ידוע שמשה רבנו פחד מאד לילך אל פרעה, אומר לו הקב"ה בא אתי ונלך יחד אל פרעה. ואל תירא ואל תחת מפניו.

ובוא משום שידוע שיש לישראל ג' אותות שהם ר"ת שב"ת :שבת, ברית, תפילין, ועל שלושתם נאמר "אות" שבזה ניכר יהדותם וקשירתם להקב"ה , שע"י שמירת שבת מעידים על אחדות הבורא וע"י הברית יכירו רואינו וידעו שונאינו כי אנחנו זרע ברך ה' ורחוקים אנו מכל טומאה. וע"י התפילין שם ה' נקרא עלינו ויראו שונאינו ויבושו, כי אתה ה' עזרתנו ונחמתנו.

ואמר רבי אליעזר הגדול אלו תפילין שבראש.

מסופר על "האור החיים" הק' שידע את מלאכת הצורפות והתבקש ע"י המלכות לעשות תכשיט לחתונת בתו, אולם הרב כשהיתה לו פרנסה לא היה מבטל זמנו מלימוד התורה, וכשלא הסכים בדבר כעס עליו המלך וצוה להשליכו לחצר גוב אריות, והרב לקח עמו טלית ותפילין וספריו הקדושים. והנה זה פלא! האריות שומעים ומאזינים לתורתו! ונעשה בזה קידוש ה' גדול ובאו כולם ובקשו את סליחתו. ועל זוג תפילין זה שהיה מניח הרב במשך כל היום כל מי שהיה נכנס אליו היה אוחזו חיל ורעדה והתרגשות רבה.

מסופר שקודם פטירתו נכנסה אליו נוות ביתו, ומיררה בבכי מר. מנין תמצא את פרנסתה, ואמר לה, שאחרי פטירתו יבוא לכאן אדם מקושטא שבטורקיה ויתן בתמורת התפילין שלוש מאות אדומים של זהב. וכ"ז בתנאי שלא ישיח בהם שיחת חולין, ואכן כאשר דיבר הרב כן היה, והנה בכל פעם שהיה מניח התפילין הרגיש בעצמו התרוממות נפש וקדושה והשפיעו עליו שפע ברכה והצלחה. והנה פעם אחת בא אליו סוחר אחד ושאל ממנו בעניני המסחר והלה שכח שהתפילין עליו ודיבר שיחת חולין, והכל ירד ממנו כלא היה.

וכן מסופר על הרבי בעל התניא שהלך עם חסידיו ובדרך זרקו עלהם אבנים וכשהוציא הרב את ראשו מרוב פחד נסו לדרכם, ונפל עליהם אימתה ופחד.

והנה נאמר על משה "ישמח משה במתנת חלקו", ומשה וישראל שמרו את השבת גם במצרים, ומשה עצמו נולד מהול שנאמר: " ותרא אותו כי טוב הוא" ואם כן היו כאן למשה ב' אותות שבת, וברית מילה, וא"ל הקב"ה אני אשלים לך לשלושה כמו שנראה בסוף הפרשה.

וזהו שאמרו לו "בא אל פרעה" , "בא" גמט' ג', שעל ידי ה-ג' אותות הוי חזקה: הקב"ה ישראל, ואוריתא חד הם, והחוט המשולש לא במהרה ינתק, והעושה ניסם ונפלאות יראנו כקדם אמן.

מאת חכם יעקב בוטראשוילי מלוד

()

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*