שיחה של הרבי מלובביץ לשבת 'כיפור'

שיחה של הרבי מלובביץ לשבת 'כיפור'

שבת כיפור

ביסודותיו של יום-הכיפורים עומדים שני עניינים: הראשון הוא עניין התשובה, שכן ביום הזה הקב"ה סלח לעם-ישראל על חטא העגל. העניין השני הוא מתן התורה בשלמותה, כי ביום הזה נתן הקב"ה למשה את הלוחות השניים שהיו בבחינת "כפליים לתושייה", ועמם ניתנו חלקים רבים בתורה שלא ניתנו עם הלוחות הראשונים. אמנם התשובה הייתה קיימת גם קודם יום-הכיפורים, אבל ביום הזה ניתן לעם-ישראל הכוח להגיע לתשובה עליונה, פסגת ושלמות התשובה. כדברי הרמב"ם על יום-הכיפורים: "זמן תשובה לכול… קץ (=שיא) מחילה וסליחה לישראל".

גם הלוחות השניים מבטאים שלמות בתורה. המדרש מספר שהקב"ה עודד את משה רבנו שלא להצטער על שבירת הלוחות הראשונים, שכן בהם היו עשרת הדיברות בלבד, ואילו בלוחות השניים "אני נותן לך שיהיו בהם מדרש, הלכות ואגדות". הרי שיום-הכיפורים הוא יום של שלמות ושיא במתן התורה לעם-ישראל. שני העניינים האלה, תורה ותשובה, מקבילים לשתי דרכי העבודה המרכזיות: עבודת הצדיקים ועבודת בעלי-התשובה. עבודת הצדיקים מתנהלת על-פי הסדר שקבעה התורה, והיא עבודה מסודרת, המתקדמת שלב אחר שלב. לעומתה עבודת בעלי-התשובה עניינה דילוג שלא על-פי הסדר. בעל-התשובה מזנק מעומק הנפילה שלו ומדלג על כמה וכמה מדרגות בבת-אחת.

עם זה, גם הצדיקים זקוקים לעבודת התשובה. אמנם אין זו תשובה על חטאים, מכיוון שהם צדיקים ולא חטאו, אבל זו תשובה במשמעות של שיבה אל המקור והשורש הראשוני, בבחינת "והרוח תשוב אל האלוקים אשר נְתָנָהּ". השלמות בזה תהיה על-ידי משיח-צדקנו, שעליו נאמר כי יחזיר אף את הצדיקים בתשובה, היינו שיעלה אותם למדרגה העליונה של התשובה. כמו-כן, גם בעלי-התשובה זקוקים לעבודה מסודרת המיוצגת בתורה. אמנם התשובה במהותה היא למעלה מגדרים מדודים ומוגבלים, שהרי ברגע אחד האדם יכול להתעורר בתשובה ולהפוך את עצמו מן הקצה אל הקצה; ובכל-זאת יש צורך שהתשובה תיכנס למסלול של עבודה מסודרת, כפי שהתורה קובעת ומפרטת.

שני העניינים האלה שביום-הכיפורים מרומזים בפסוק: "ביום חתונתו וביום שמחת ליבו". אומרת הגמרא: "ביום חתונתו – זו מתן-תורה, וביום שמחת ליבו – זה בניין בית-המקדש". התורה ניתנה מלמעלה, מאת הקב"ה שירד למטה ונתן לנו את התורה, ואילו בית-המקדש נבנה מלמטה, על-ידי פעולתו ומעשיו של שלמה המלך. אלה אפוא שני הקווים – תורה ותשובה. התורה באה מלמעלה והתשובה עניינה שהיא מתעוררת מלמטה, מהאדם עצמו. ובאמת גם בתשובה יש שתי התנועות האלה: תשובה שמתחילה מלמעלה – "השיבנו ה' אליך ונשובה", ותשובה שבאה מלמטה – "שובו אליי ואשובה אליכם". (התוועדויות תשמ"ה כרך א)
באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*