שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'בהעלותך'

שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'בהעלותך'

פרשת בהעלותך

פרשתנו נפתחת בציווי לאהרון הכוהן על הדלקת המנורה במשכן: "בהעלותך את הנרות". ציווי זה מופיע לאחר התיאור המפורט של הקרבנות שהביאו שנים-עשר נשיאי-ישראל בחנוכת המזבח. רש"י מביא מדברי חז"ל, שכאשר אהרון ראה את קרבנות הנשיאים "חלשה דעתו", משום שהוא ושבטו לא השתתפו בהם. ניחמו הקב"ה: "חייך, שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומיטיב את הנרות". בפשטות, הכוונה היא שהקב"ה ציין לפני אהרון את חשיבותן של הטבת הנרות והדלקת המנורה שנעשו על-ידו בחנוכת המשכן. אולם הלשון "שאתה מדליק ומיטיב" – בלשון הווה – בא ללמד דבר נעלה יותר.

הדלקת הנרות במשכן ובמקדש מסמלת את העלאת אור הקדושה בבני-ישראל, שנשמותיהם נמשלו לנר, "נר ה' נשמת אדם". שבעת הנרות מייצגים שבע דרגות בעובדי ה'. עבודתו של אהרון – "בהעלותך את הנרות" – היא להרעיף שפע של חיוּת אלוקית בנשמות-ישראל ולעורר בהן אהבה לה'. כאשר אהרון ראה את קרבנות הנשיאים – "חלשה דעתו". הוא ידע שהקרבנות האלה הם עניין חד-פעמי. חנוכת המזבח נמשלת לחינוך ילד, שביום חינוכו (יום כניסתו לחינוך) נותנים לו מתנות. אלה מתנות חד-פעמיות, שנועדו למשוך את ליבו ולחזק את שאיפתו ללמוד. ברור שלא בכל יום יקבל מתנות כאלה. חשש אהרון, שאולי גם עבודתו-שלו – הטבת הנרות והדלקתם – היא ברמה דומה.

קרבנות הנשיאים היו בבחינת 'מתנה' – רק מי שעמדו בדרגה רוחנית גבוהה, כמו נשיאי-ישראל, היו יכולים לקבל את השפע המיוחד הזה. יהודים מן השורה לא היו כלים לאור כזה. זה היה אפוא חששו של אהרון: אולי גם עבודתו, העלאת הנרות, יכולה להרעיף אור אלוקי רק על מי שכבר נמצא בדרגה רוחנית גבוהה, ולא למי שאינו עומד בדרגה כזאת, וקל-וחומר למי שאינם 'נר ה" בגלוי. אולי אותם אין אהרון יכול לעורר ולרומם על-ידי עבודתו.

על כך השיב לו הקב"ה: "חייך, שלך גדולה משלהם". כאשר אתה, אהרון הכוהן, תדליק את הנרות באופן של "חייך", אתה תמשוך שפע של אור אלוקי גבוה ביותר, שישפיע על כל יהודי באורח קבע. כשפוגשים אפוא יהודי שלעת-עתה אין הוא שייך לכאורה לעבודת ה', ולא רואים בו את "נר ה' נשמת אדם", יכולים לחשוב: איך אפשר להשפיע עליו? על כך אומרים לנו: "חייך", כאשר מתמסרים לאותו יהודי במסירות-נפש, מתוך הכרה שהדבר נוגע לחייו ממש – הפעולה תצליח, כי בפנימיות נפשו קיים בו 'נר ה", אלא שצריכים לגלותו. על-ידי הדלקת נר הנשמה של כל יהודי זוכים למנורת הטהורה בבית-המקדש השלישי במהרה בימינו ממש. (לקוטי שיחות)

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*