פרשת קדושים
אומרת התורה בתחילת הפרשה "וידבר השם אל משה לאמר, דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם קדושים תהיו כי קדוש אני השם אלוקיכם, איש אימו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו אני השם אלוקיכם" (יט ד). חז"ל שואלים מה הקשר והחיבור בין ארבעת הציווים שמצווה התורה את עם ישראל?
סיפר יהודי שהיה רחוק מתורה ומצוות שנולד וגדל בגרמניה בתקופת ההשכלה. יום אחד הגיע שמועה שהאדמו"ר מקרלין מגיע לטיפול רפואי בברלין, ובליל שבת יערך טיש בבית הכנסת הגדול. מספר האיש, שיהודי גרמניה לא ידעו ולא שמעו מהו טיש, משום שבגרמניה לא היו אדמו"רים, אבל החלטנו קבוצת משכילים חילוניים ואני ביניהם ללכת בליל שבת לטיש. כשהגענו לא נכנסנו פנימה, נעמדנו על החלונות ומשם הבטנו בהתפעלות באדמו"ר שישב בראש השולחן הערוך ברוב פאר, וכל החסידים מסביבו שרים שירי שבת מרגשים. לפתע הרים האדמו"ר את ידו והשירה הופסקה בבת אחת. לאחר שהשתרר שקט החל האדמו"ר לדבר, 'הגעתי לברלין לטיפול רפואי' אמר האדמו"ר 'ולא היה מתוכנן שיערך טיש, אבל התבקשתי ע"י המארחים ראשי הקהילה ולא יכלתי לסרב. הפרשה הייתה פרשת 'קדושים', שאל האדמו"ר 'בתחילת הפרשה מצווה התורה ארבעה ציווים, קדושים תהיו, איש אימו ואביו תיראו, את שבתותי תשמורו, אני השם, שאל האדמו"ר מה הקשר בין ארבעת הציווים שכותבת התורה?'.
ענה האדמו"ר ואמר 'כשאני מדבר לחסידים שלי אני אומר להם 'קדושים תהיו' והם כבר מבינים מה המשמעות של קדושים תהיו, וכשאני מדבר לכלל ישראל אני להם אומר אתם לא מסוגלים להיות קדושים, אז 'איש אימו ואביו תיראו' אל תינטשו את הדרך שהוריכם הנחילו לכם ובכך תכבדו אותם. ואם יש כאלה שגם זה קשה להם, להם אני אומר 'את שבתותי תשמורו' אל תחללו את קדושת השבת כי היא הבסיס והיסוד לקיומו של עם ישראל. ולפתע, מספר היהודי המבוגר, הרים האדמו"ר את קולו וזעק, 'ויש את אותם אלו שעומדים על החלונות שאין להם לא מסורת ולא יהדות ולא כיבוד אב ואם ולא שבת להם אני אומר 'אני השם' תדעו לכם שיש דין ויש דיין והעולם לא הפקר, ועל כל מעשה יביא הקב"ה למשפט'.
כששמעתי את הזעקה של האדמו"ר 'אני השם', מספר הזקן, הזדעזעתי ובאותו רגע גמלה בליבי ההחלטה לעזוב את גרמניה. חזרתי לביתי והודעתי למשפחתי שבקרוב אנו עוזבים את גרמניה ועולים לארץ ישראל. כששמע בני הגדול ניגש אלי ואמר לי, אבא מה פתאום לעזוב? אני בקשר עם בחורה גרמניה, אנו עומדים להתחתן. אמרתי לבני, מספר האיש, אנחנו החלטנו לעזוב, זה סופי ואין דרך חזרה, עכשיו תחליט אם להצטרף או להישאר. הבן החליט לעזוב את הגויה ולעלות איתנו לארץ ישראל וזכה להקים בית עם יהודייה כשרה ואני זכיתי לנכדים יהודים שכולם מתגוררים בארץ ישראל וכל זה היה בזכות הזעקה מליבו הטהור של האדמו"ר מקרלין 'אני השם'!!!
השבוע התייחדה האומה הישראלית עם זכרון קדושי השואה, אחד מהדמויות שמזוהות עם זכרון השואה היה האדמו"ר רבי מנחם מנדל טאוב, האדמו"ר מקאליב זצוק"ל שהסתלק לפני מספר שנים. בכנסים שארגן האדמו"ר ברחבי הארץ והעולם, היה נוהג בסיומו של כל כנס לזעוק יחד עם המשתתפים את זעקת 'שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד' באחד הפעמים סיפר האדמו"ר מה עומד מאחרי אותו זעקת שמע ישראל.. כשנכנסו הנאצים הארורים להונגריה גורשנו ברכבות למחנה ההשמדה אושוויץ – בירקנאו, האדמו"ר עבר במחנה ניסויים קשים ומרים אצל הרוצח ד"ר מנגלה ימ"ש ומאותם ניסויים לא צמח זקנו, וניטל ממנו כוח הילודה. לפני שחרור המחנה ע"י בעלות הברית, הבעירו הגרמנים הארורים אש תופת בתוך אחד הבורות הענקיים שחפרו היהודים, והחלו לזרוק לכבשן האש את כל מי שעדיין נותר עדיין חי במחנה. האדמו"ר עמד בשורה שהתקרבה לבור, וראה שכל מי שהיו לפניו נזרקים אחד אחד לתוך כבשן האש, נשאתי עיני לשמים סיפר האדמו"ר ואמרתי כך: 'רבש"ע כל משפחתי נעקדו כאן במחנה, מה יתן לך שעוד אחד יגיע, אני מבטיח לך רבש"ע אמר האדמו"ר שאם אנצל, אזעק בכל מקום את זעקת 'שמע ישראל', והאדמו"ר זכה וניצל בניסי ניסים שרד ועלה לארץ ישראל.
בכנסים הרבים שארגן היה מספר את נס ההצלה, ובסוף כל עצרת היה זועק כפי שהבטיח את זעקת הנצח של עם ישראל 'שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד'.
ר' אליעזר מושיאשוילי הי"ו מאשקלון