פרשת מטות מסעי
תחילת פרשת מטות עוסקת בעניין נדרים ושבועות "איש כי ידור נדר להשם או ישבע שבועה לאסור איסר על נפשו לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה" (ל-ג)
חז"ל אומרים שנושא נדרים ושבועות הם עניינים חמורים מאוד, ולכן נהוג בהרבה קהילות לקיים התרת נדרים בכל ערב שבת ובערב ר"ח מלבד התרת הנדרים שעורכים בערב ראש השנה.
המדרש בתנחומא פרשת וישלח אומרת 'תנו רבנן בשלושה מקומות פנקסו של אדם נפתחת במהלך השנה'. בשמים לא פותחים פנקסו של אדם מהטעם שכבר נגזר גזר דינו בראש השנה וביום הכיפורים נחתם ובהושענא רבא יוצא הגזר דין לביצוע, ומאז לא נפתחת פנקסו של האדם חוץ ממקרים מיוחדים מאוד.
חז"ל מונים את ג' המקרים שבהם נפתחים פנקסו של אדם במהלך השנה: א – היוצא לדרך יחידי. ב – היושב בבית רעוע. ג- הנודר ואינו משלם. הגמרא במסכת שבת (לב:) אומרת, תניא רבי נתן אומר בעוון נדרים מתה אישתו של אדם, רבי אומר בנים מתים כשהם קטנים שנאמר "אל תיתן את פיך להחטיא את בשרך" ומי הם בשרו של אדם? הרי אלו בניו.
שואלים חז"ל אם עוון נדרים כל כך חמור לשם מה נועד הנדר? מדוע אין איסור מפורש שלא לנדור? מדוע מתירים ונותנים אפשרות לאדם לנדור? אומרים חכמינו שעיקר הנדרים והשבועות נועדו כדי להילחם ביצר. אומרת הגמרא בנדרים דף ח': אמר רב גידל אמר רב מניין שנשבעים כדי לקיים את מצוות הבורא? שנאמר "נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך" מכאן אומרים חז"ל שהבסיס שהתירו לנדור היה כדי להילחם ביצר הרע.
"לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה" (ל-ג) כתב האר"י ז"ל בליקוטי תורה פרשת עקב מהו 'לא יחל דברו' לא יחלל דיבורו בדיבורי חול אלא ייקר כל דיבור שייצא מפיו, שכל דיבור פועל גדולות ונצורות בעולמות העליונים לטוב ולמוטב. אם דיבוריו טובים וטהורים הוא משפיע קדושה ורחמים לעצמו ולכלל ואם חלילה אז להיפך. לכן ככל היוצא מפיו למטה, עושה גדולות ונצורות למעלה.
וכתב החינוך במצווה רל"ה מדוע כוח הדיבור כל כך נורא? אומר החינוך שאדם קרוי אדם מכוח המדבר שיש בו. כשנברא האדם אומרת התורה "ויפח בו נשמת חיים" (בראשית ב-ז) אומר התרגום 'לרוח ממללא' לכוח מדבר, לכן חשיבות הדיבור נובע מהעובדה שבדיבור יש כוח אלוקי שהקב"ה נפח באדם ובכך הפך למדבר, לכן יש חשיבות רבה לכל מה שמוציא אדם מפיו.
שאלו את מרן הרב שטיינמן זצ"ל איך זכה בעל 'המשנה ברורה' מרן הח"ח שסיפרו התפרסם בכל העולם כולו ואין בית מדרש שלא לומדים בספרי המשנה ברורה? והרי לפני שהופיע המשנה ברורה למדו מספרי חיי אדם , מגן אברהם, שולחן ערוך אז איך זכה בעל המשנה ברורה? אמר הרב שטיינמן זצ"ל בזכות שמסר עצמו על חיבור ספר 'שמירת הלשון' ולא עוד אלה שבעצמו כל חייו שמר וניזהר לשמור על פיו שלא לדבר לשון הרע.
מסופר שפעם הגיע אדם עשיר למרן הח"ח וביקש לקנות את כל הספרים שמרן הוציא תחת ידו, חוץ מהספר שמירת הלשון שמדבר על חומרת לשון הרע. שאלו מרן מדוע אינו מעוניין לקנות ספר זה? השיב לו העשיר שעסקים רבים תחת ידו ונאלץ הוא להיפגש עם אנשים רבים ומשונים לקבל מידע על קונים ומוכרים ועל יושרם של סוחרים, וברור לי אומר העשיר לח"ח שלא אוכל להימנע מדיבור ושמיעת לשון הרע ולכן איני יכול לקנות ספר זה.
שמע כך הח"ח ונסע לקדוש ישראל הגאון רבי ישראל מסלנט זצ"ל ושאל האם היה כדאי להוציא ספר זה שאולי מכביד על הלומדים בה? השיב לו ר' ישראל מסלנט אם הצלחת בזכות ספר זה לעקור אנחה מליבו של יהודי בצערו על כשלון בדיבור ושמיעת לשון הרע כדאי היה לך לטרוח ולחבר חיבור נפלא זה.
לראש ישיבת שארית יוסף ב'באר יעקב' רבי ניסים טולדנו זצ"ל היה בחור שיצא לחופשת בין הזמנים מהישיבה ולא חזר. כששמע על כך רבי ניסים הצטער מאוד, ישב וכתב מכתב לבחור "לידידי ואהובי הבחור החשוב, רציתי לומר לך שאני מאוד מתגעגע אליך, חסר לי קולך בבית המדרש, איך שלמדת בחשק, בהתלהבות ובמתיקות, נוכחותך הוסיפה חן לי ולצוות הרבנים, שלך לתמיד ומוקירך עד מאוד. ידידך נסים טולדנו".
כשקיבל הבחור את המכתב היה כבר כמעט בלי כיפה ולמראה המכתב התחיל לדמוע ולאחר כמה ימים שב וחזר לישיבה, היום הבחור אחד מהאברכים החשובים בעירו, עם בנים תלמידי חכמים וחתנים מופלגים! פירגון, מילה טובה חיוך קטן, הופך עולמות יותר נכון בונה עולמות.
שבת שלום ומבורך
ר' אליעזר מושיאשוילי הי"ו מאשקלון
לרפואת: יוסף חיים בן בת – אל, דורית בת דאלי, שמחה בת יוכבד.
לזיווג: צוריאל בן מננה, תמר בת רינה, נחמה בת רינה, בנימין בן בלה מלכה.