הרב יעקב טטרוא בדברי תורה לפרשת 'לך לך'

הרב יעקב טטרוא בדברי תורה לפרשת 'לך לך'

פרשת 'לך לך'
'לך לך מארצך ממולדתך ומבית אביך' וגו' 'ואעשך לגוי גדול' וגו', היה צריך לומר 'לך מארצך' וכו' מהי 'לך לך' ועוד, סידר הכתוב מארצך וממולדתך ומבית אביך כשיצא מארצך ודאי כבר יצא ממולדתו ובית אביו שבחרן הארץ והיה צריך לומר מבית אביך ואח"כ ממולדתך ומארצך.וסמיכות הענין של 'ואעשך לגוי גדול' וגו' עיין במפרשים (רש"י אור החיים) וכו'.
נבאר את הדברים עפ"י מדרש תנחומא פג: ואעשך,אין כתוב ואשימך אלא ואעשך.אמר לו (הקב"ה) אותך אני בורא בריה חדשה כעניןשנאמ': 'ויעש אלוקים את הרקיע' ע"כ ביאור דברי המדרש מבאר מרן 'ראש ישיבת באר יעקב' הגרמ"ש שפירא זצ"ל בספרו הטהור 'זהב משבא' לא רק שנצטווה אברהם לעזוב את בית אביו מולדתו וארצו, אלא צריך גם להיברא בריה חדשה, וטעם לדבר שכדי להתנתק מן העבר ממה שראה בבית אבא לא די שיעזוב את המקום והמעשה, אלא צריך להתנתק לגמרי וזה רק ע"י בריה חדשה. ומדובר הלא באברהם אבינו מי שכח האמונה שלו היה חזק (כמבואר בגמ' בנדרים לב. שכבר בגיל 3 הכיר את בוראו) ומי שנלחם נגד נמרוד, אביו וכל הדור ההוא עובדי ע"ז והפיץ את האמונה בד' א"כ מה הצורך עוד לבריה חדשה להתנתק מן העבר וכו'.
ומבאר מרן 'ראש הישיבה' אכן כדי להיות אב ושורש לעם ישראל מוכרח שיהיה ניתוק גמור מתרח מכל רוח טומאה של העבר,וכמו שמובא במדרש (במדבר פי"ט) מי יתן טהור מטמא זה, אברהם מתרח שנטהר בטהרה חדשה וממנו מתחיל יחוס חדשה הוא אבינו ולא אביו תרח.
וראיה לדבר גם מצינו ברבקה כמו שמבאר תרגום יונתן בן עוזיאל את הפסוק (כד-ס) 'אחותינו את' וגו' 'עד כדון הוית אחתן' ע"כ, ביאור עד כאן היית אחותינו כיון שבנישואיה עם יצחק נעשית בריה חדשה כגר שנתגייר א"כ אין את עוד אחותינו מכאן והילך.
ולנו אנחנו ענין של בריה חדשה שייך ע"י תשובה שלימה כמו שנא' בירושלמי (ראש השנה פ"ד) שמעלה עליו הקב"ה כאילו נברא בריה חדשה אדם שמקבל עליו עול תורה כאילו לא חטא מימיו.וכן בתנחומא (פרשת כי תבוא) כל העושה תורה לאמיתה כאילו הוא עשה וברא את עצמו.רק צריך להבין מאחר שנעשה בריה חדשה ועבר אין מדוע נצטווה לעזוב את ארצו מולדתו ובית אביו הרי ממילא הוא בריה חדשה.

למדים מכאן דבר פלא שלא מספיק להיות בריה חדשה שאם ימצא ויהיה במקום שבית אביו שם הרי שוב יהיה מושפע וממלא לא מובטח הדרך אשר ילך בה. נמצאנו למדים יסוד גדול בעבודת ה' כדי להצליח:א- עזיבת המקום וסדר הדברים לפי הקושי הארצי בכלליות המולדת יותר קרובה והקרוב ביותר זה בית אביו, המשימה הראשונה זה לשנות דרך מכאן ולהבא.
ב- להתנתק מן העבר זה לעשות תשובה כמי שמתגייר ונעשה בריה וכך ביאור הפסוק בס"ד.
לך לך – תלך מהדרך שלך והסדר הוא מארצך ממולדתך והקרוב ביותר מבית אביך וכדי שתצליח במשימה ואעשך לגוי גדול. בריה חדשה שלא ישאר זכר מהעבר התנתקות גמורה כדי להתחיל יחוס חדש עד שיהיה בבחינה של עבר אין.
ויתבאר עוד עפ"י זה השאלה ידועה שמובא בסוף פרשת נח 'וימת תרח בחרן' והלא בצאת אברהם מחרן היה רק בן 75 שנה ולפי החשבון נותרו לתרח עוד שישים שנה לחיות (שהרי ילד את אברהם בן 70 ועוד 75 של אברהם 145 ונפטר בן 205 שנה) מבאר רש"י נאמר וימות תרח שלא יהיה הדבר מפורסם לכל ויאמרו לא קיים אברהם מצוות כיבוד אב ואם שהניח אביו זקן והלך לו וכו'. לכאורה באמת צריך להבין מה הפטור של אברהם ממצוות כיבוד אב ואם, ועוד הכתוב בא לכסות על אברהם אבינו וכי משוא פנים יש בתורה, בשער בת רבים (מובא כמה תירוצים יעויין כן במדרש אוה"ח עוד) כתוב אחד התירוצים כיון שנתגייר אברהם נעשה בריה חדשה ואין מצווה עוד שאין זה נקרא אביו וזה מתבאר לפי דברינו לעיל שכתב התנחומא 'ואעשך' אעשך בריה חדשה וכן במדרש מבאר 'לך לך' לך אני פוטר ממצות כיבוד אב ואם ולא אחר, למה? כיון שאתה נעשה בריה חדשה שוב אין שייך לך אב ואם וכו'.

יזכנו ה' לדעת את הדרך והמקום אשר צריך אדם לגור ולחיות (אל הארץ אשר אראך) ועשית התשובה שהיא מהוה את הבריה החדשה להתנתק מן העבר ובזה נזכה לאור באור החיים בקרבת אלוקים אמיתית ונזכה לאור הגאולה השלימה ותחזינה ענינו בשובך לצין במהרה.אכי"ר.
הרב יעקב טטרוא הי"ו באר יעקב

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*