פרשת קדושים
הוי דן את כל האדם לכף זכות:
אחד הפסוקים היסודיים בענייני בין אדם לחברו מופיע בפרשתנו "בצדק תשפוט עמיתך" (קדושים יט' טו'). אין הכוונה למידת הצדק וההגינות בה מחויבים הדיינים שמשמשים כשופטים, אלא כדרשת הגמרא במסכת שבועות (ל'.) "בצדק תשפוט עמיתך – הוי דן את חברך לכף זכות".
קל לומר וקשה ליישם. אך ידע האדם, שבאופן בו הוא מתנהג כך ינהגו עמו משמים. מי שרוצה שידונו אותו בשמים לזכות, וביננו אין מי שלא זקוק לכך (מי יכול לומר שהוא נקי וטהור מכל אשמה), הנה יש כאן מפתח מאסטר שפותח דלתות.
הגמרא מספרת (שבת קכז':) על פועל אחד (יש אומרים שהיה זה רבי עקיבא) שהיה מתגורר בגליל העליון, ועבד כשכיר אצל תושב הדרום במשך שלוש שנים. בתום תקופת העבודה, פונה השכיר לבוס שלו ומבקש בקשה לגיטימית שמגיעה לו בדין. "תן את שכרי, ואוכל לחזור לביתי ולפרנס את בני משפחתי". אולם בעל הבית עונה לו בשלילה, מצטער אין לי כסף לתת לך. אם כך מבקש הפועל, תן לי פירות בשווי המשכורת שלכל הפחות אחזור עם משהו, איני יכול לחזור בידיים ריקות. עונה בעל הבית שוב בשלילה, אין לי פירות. מבקש הפועל אולי חלקת אדמה, ושוב נענה בשלילה. התחנן העובד וביקש לפחות בהמה, עונה בעל הבית שאין לו בהמות. מנסה הפועל ניסיון אחרון, תן לי לפחות כריות מצעים וכלי מיטה, ובעל הבית דבק בתשובתו השלילית.
הבין הפועל כי ממעסיקו לא תגיע הישועה, והוא שב לביתו בפחי נפש ומתך אכזבה עצומה. לאחר החג שהיה בפתח, הגיע בעל הבית לביתו של עובדו המסור מלווה בשלושה חמורים עמוסים, האחד במיני מאכל, השני במיני משקאות, והשלישי בממתקים ומיני מתיקה. את כל הסחורה ערך המעביד לפני עובדו, ומשסיימו לאכול שלם לו את המגיע לו על תקופת העבודה הארוכה.
לפתע הוא הפתיע את העובד שלו בסדרת שאלות: אנא אמור לי, כשאמרתי לך שאין לי כסף מה עבר לך בראש? וענה, אמרתי אולי הזדמנה לך סחורה בזול והיית חייב כסף נזיל.
וכשאמרתי לך אין לי קרקע מה חשבת? ענה, אולי השכרת אותה למישהו לתקופה ארוכה.
וכשביקשת פירות וסירבתי מה העלית בדעתך? אמר למעבידו, אולי מהפירות שכן יש לך, עדיין לא עישרת וממילא אינך יכול לספק לי אותם.
וכשביקשת כריות וכלי מיטה מה אמרת לעצמך? חשבתי לעצמי, אולי הקדשת את כל נכסיך לה' והם אסורים בשימוש.
הרים ר' אליעזר בן הורקנוס שהיה המעביד את ידיו ונשבע, דע לך בדיוק כך היה. הקדשתי את כל נכסי לשמים, וכשבאתי לחברי בדרום התירו לי את הנדר, והנה סליחה על האיחור באתי לפרוע את חובי. וסיים את דבריו בברכה "ואתה כשם שדנת אותי לכף זכות, הקב"ה ידון גם אותך לכף זכות".
הרי לנו סיטואציה מורכבת מדי בהיקפה, ביננו איך אפשר שבדיוק הכל יסתדר, אך זה מלמד אותנו כי אין גבול לדון לכף זכות (לא סחוג). לי אישית, יצא לי להיפגש בלא מעט סיטואציות בחיים עם אנשים שונים, שכמה שניסיתי להבין אותם בשעת מעשה לא הצלחתי, אולם לאחר שישבנו ושמעתי את השתלשלות הדברים, הבנתי כמה שמוחנו צר מלהכיל, וצריך פשוט לדון לכף זכות ללא גבול. זאת מלבד הרווח העצום שכך יתנהגו אתנו משמים.
לא לחינם אמרו בעלי המוסר, שהקב"ה ברא לאדם מין מצב כזה של שכל עקום, כפי שכל אחד יודע ומרגיש על עצמו, אלא כדי לדון את הסובבים אותנו לכף זכות, גם במקרים המורכבים וההזויים ביותר. אין סוף לטוב שאנו צריכים להרגיל את עצמנו לראות בכל הסביבה, ובפרט בבני אדם. ועל כך אפשר גם להמליץ את הפסוק "טוב עין הוא יבורך" – מי שרואה טוב באחר, יתברך מפי עליון.
שבת שלום ומבורך
הרב מיכאל מירון – אחיסמך לוד
לע"נ שמעון סימון בן בת ציון ומלכה בת רבקה ז"ל