הרב משה מור 'אלול'

הרב משה מור 'אלול'

אלול.

חודש הטהרה והזדככות הנפש. חודש שהנשמה היהודית אומרת את דברה והבלי העולם מתגמדים לפרופורציה האמיתית שלהם. חודש ההתכנסות העצמית, חשבון הנפש והשיבה הביתה, למקומנו הטבעי, להיכן שאנו שייכים באמת.

אמת גדולה טמונה בטענה כי החוזר בתשובה אינו חוזר רק לאביו שבשמיים אלא חוזר לעצמיותו ולפנימיותו. בפני החוזר בתשובה נפתח עולם חדש ונשגב שלא היה מודע אליו עד עתה – עולמה של נשמתו שלו. אלפי גוונים ותתי גוונים של רגשות טהרה התעלות והתרוממות הרוח, רגשות שאת עומקם לא שיער ואת עוצמתם מעודו לא חווה, מתעוררים בו לפתע לחיים ומעשירים את חייו בצורה שאין לתארה.

בעולם זה של התשובה אין מילים. אין בהם צורך. את מקומם של הניסוחים המלוטשים והצטעצעויות של מילים שיש בהם הרבה מן הזיוף,  תופסים רגשות כנים ונאצלים של חרטה, געגוע, נקיון פנימי ושלמות. תחושה  של התאחדות עם הבריאה והבורא ושמחה אינסופית על הזכות להיוולד יהודי ולהדבק בבורא.

את המוסכמות החברתיות ודפוסי המחשבה הפופולריים להם הוא כרע ברך עד כה, דוחה החוזר בתשובה במיאוס שהרי הוא כבר התוודע לחלופה מזוקקת ונשגבה לאין שיעור.

מביט הוא ברחמים על ההמונים הנגררים שולל אחר יצרם ומתפתים לדמיונות ההבל שמציע להם העולם. היטב יודע הוא כי "הנפש לא תמלא" ואין ביכולתו של העולם הגשמי על שלל פיתוייו ואשליותיו כדי למלא את נשמתו האלוקית חסרת המנוחה והמשתוקקת למקור מחצבתה.

ומנגד! ומנגד ישנם כאלו שרגשות התשובה זרים ומוזרים להם. הם אלו שלרוב מעלים את ההישרדות לפסגת שאיפותיהם וכל עולמם מסתכם בסגידה לגוף והנאותיו. נשמתם ריקה שדופה ועקרה, משוועת במסתרים לפסגות המרוממות של  עולם התשובה, הזוהר והטוהר אולם נכנעת היא לבור התחתיות שיש לפופוליטיקה, לטלנובלות להוליווד, ולדומיהם להציע.

חכמינו הביעו את דעתם החריפה על אלו, בעלי מחזור הדם התקין ופעימות הלב הסדירות המנותקים ממעיינות התורה, בתארם אותם כמתים המהלכים בין החיים, חרף, אולי, אי ההסכמה המלומדת של עולם הרפואה. שהרי מי שטעם טעמה של הנפש, מי שעברה עליו רוח הטהרה ולו פעם בימי חייו יודע שלא יעלה בידו של שום אוחז בעט לתאר את הפער הנורא החוצץ בין עובד השם מאהבה לזה שלא עבדו.

הנה הנה בנים באים, הנה הם אתים. מרימים את עיניהם מן המדמנה ופוסעים. זה בשקו וזה בתרמילו. ברכיהם כושלות עדיין, מצעדם מהוסס, עיניהם תוהות. ולרגע, דומעות עיניהם, נוהרות. וממללים הם גבורתך ונותנים הם לך כתר המלוכה!

הרב משה מור הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*