התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי בדברי תורה לפרשת 'עקב'

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי בדברי תורה לפרשת 'עקב'

פרשת עקב

 

לפני שבני ישראל נכנסו לארץ בפעם הראשונה הם עברו ארבעים שנה במדבר. המדבר הוא סימן לגלות בה אנו נמצאים לפני שנעבור למצב טוב יותר שהיא הגאולה האמיתית והשלימה. הפסוק שמתאר את המדבר כולל כמה פרטים שהם מסבירים לנו את מהותו של המדבר, וגם בגלות שהמדבר הוא משל אליה יש את הפרטים הללו, ועלינו להבין את מהותה של הגלות כדי שנוכל להתמודד איתה כראוי.

מדבר הוא גם מקום שומם שבני אדם לא גרים בו, 'אדם' הוא רומז לבני ישראל שעליהם נאמר 'אתם קרואים אדם' וכמו שמפרשים זאת שהמילה 'אדם' הוא משורש אדמה לעליון – היהודי דומה להקב"ה, יהודי עלול להתייחס לעולם כמו אל 'המדבר הגדול', אפשר לעשות חישוב ולראות שהיהודים הם מיעוט בעולם, רוב העולם הם אינם יהודים, וכאשר מתייחסים לעולם כמו אל המדבר הגדול זוהי תחילתה של הירידה ותחילת הגלות.

האמת היא שאף אחד בעולם לא יכול לשלוט על היהודים, הפסוק אומר וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך' וחז"ל מסבירים שהכוונה היא לתפילין שעל הראש, וכאשר בראש של היהודי נמצאת ההוכחה שהשם הוא השליט היחיד בעולם כולו אין לאף אחד שליטה עליו, אבל כאשר יהודי מתחיל לחשוב שהעולם הוא גדול ביחס אליו  מתעוררת אצלו השאלה כיצד יוכל לקיים את המצוות מול הקשיים הגדולים בעצם השאלה הזו היהודי מחשיב את העולם לשבר שיש לו כוח כאילו יש לעולם מציאות עצמאית – זוהי גלות הירידה הזאת שבה מחשיבים את העולם ל'מדבר גדול' כאילו יש לו מציאות עצמית עלולה לגרום לירידה נוספת שרמוזה במילה 'והנורא' , כאשר אדם מתייחס למשהו כאל דבר 'גדול' זה אומר שהוא חושב שהדבר יותר גדול ממנו , אבל גם הוא עצמו בעל כוח מסויים, המחשבה שדבר מסויים הוא 'נורא' פירושה שהאדם חושב שאין לו יכולת להתמודד עם הדבר הזה בכלל.

גם בעבודת ה' יש הבדל בין ההתייחסות לעולם כאל 'המדבר הגדול' לבין המחשבה שהוא גם 'נורא' המחשבה שהעולם הוא גדול ויש לו מציאות עצמאית עלולה להפריע לאדם בעת שהוא עוסק בענייני העולם בגלל ההתרשמות שלו ממציאותו של העולם שנחשב ל'גדול' ההתנהגות שלו בדברים מסוימים תהיה לא כפי שצריך להיות, הסתכלות על העולם כדבר 'נורא' פירושה להחשיב את העולם לא רק כמציאות עצמאית אלא כדבר שיש לו שליטה מוחלטת עליו גם כשיהודי נמצא בביתו או בבית הכנסת הוא עלול להמעיט בקיום התורה והמצוות.

הפרטים הבאים בתיאור המדבר: נחש שרף ועקרב מסמלים ירידה נוספת, נחש ושרף מסמלים התלהבות, זהו מצב שבו יהודי מתלהב מדברים גשמיים התלהבות שבאה על חשבון ההתלהבות בענייני הקדושה וגורע מכך הוא המצב שנרמז בערב שמסמל קרירות ואדישות שהאדם נהיה חסר רגש ואין לו כל התלהבות בקדושה כלל.

ולשם מה מספרת לנו התורה את פרטי המדבר שרומזים על סיבת הגלות, ראשית עצם הידיעה מהי המחלה היא חצי תרופה, וכך גם בעניין הזה אם יהודי יודע את מהותה של הגלות הוא כבר בדרך לגאולה כי הידיעה מה הם הדברים הפגומים גורמת לתקן אותם. ואכן ידיעה זו צריכה להשפיע עלינו, שאסור לנו להתייחס לעולם כאל מדבר גדול צריך לזכור תמיד שה' הוא השליט היחיד בעולם ועלינו לקיים את מצוותיו והנהגה זו תביא אותנו ל'ארץ טובה ורחבה' בגאולה האמיתית והשלימה בקרוב ממש.

 

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי הי"ו מלוד

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*