הרב אברימי מיכאלשוילי בדברי תורה ל'סוכות'

הרב אברימי מיכאלשוילי בדברי תורה ל'סוכות'

'סוכות'

אחד הדברים המאפיינים את חג הסוכות הוא השמחה הגדולה של שמחת בית השואבה, כאשר היו שואבים את המים בעבור מצוות ניסוך המים בבית המקדש. השאיבה הייתה נעשית מתוך שמחה גדולה, שעליה אמרו "מי שלא ראה שמחת בית-השואבה, לא ראה שמחה מימיו".

במצוות ניסוך המים מצאנו שוני מכל עבודות המקדש. כל העבודות היו נעשות ביום דווקא, על-פי הכלל שנלמד מהפסוק "ביום צוותו" – ביום ולא בלילה. לעומת זה, את מצוות ניסוך המים היה אפשר לקיים גם בלילה, וגם כל השמחה וההכנות למצווה הזאת נעשו בלילה דווקא.

אמנם בית-המקדש הגשמי חרב, אבל העבודה הרוחנית של המקדש קיימת בנפשו של כל יהודי. גם עבודת ניסוך המים קיימת במישור הרוחני, ואנו יכולים ללמוד דבר חשוב מהעובדה ששאיבת המים הייתה בלילה דווקא.

בבית המקדש היו מנסכים יין ומים. היין יש בו טעם, ומעצם טבעו הוא משמח (כלשון הפסוק: "משמח אלוקים ואנשים"). לעומת זה, המים אין בהם טעם ואין הם מביאים שמחה מיוחדת (ולכן אין מברכים על סתם שתיית מים אלא כאשר צמאים, שאז נהנים משתייתם).

היין מסמל את ההבנה, את תחושת הטעם בדברים. עבודת ה' שבבחינת יין היא כשיהודי מבין את מה שהוא עושה וחש טעם ועונג בעשייתו. לעומת זה, המים מסמלים עבודת ה' בלי הבנה ובלי תחושת טעם. אין לאדם עונג בדברים, ובכל זאת הוא עושה אותם ועובד את בוראו מתוך קבלת עול, מפני שזה רצון הקב"ה.

כן, עבודה מתוך הבנה ועונג מביאה שמחה (כשם שהיין משמח מעצם טבעו), אבל השמחה מדודה ומוגבלת על-פי מידת ההשגה. לכן שמחת ניסוך היין אינה פורצת גדר. אולם כשיהודי עובד את ה' מתוך קבלת עול, ושמחתו היא על עצם העובדה שהוא ממלא את רצונו של הקב"ה, הרי כשם שהקב"ה אינו מוגבל ואינו מוגדר, כך גם השמחה הבאה על-ידי כך אינה מוגבלת. לכן שמחת ניסוך המים דווקא גדולה כל כך.

לכן שמחת המים הייתה בלילה דווקא. 'יום' מסמל גילוי אור בנפש האדם. כאשר האור האלוקי מאיר בנפשו הוא יכול להסתפק בעבודת ה' שבבחינת 'יין', לעבוד את הבורא מתוך השגה ועונג. אך ב'לילה', כאשר אין האור האלוקי מאיר בנפשו, אין הוא יכול להסתפק ב'יין' והוא נדרש ל'מים' דווקא  לעבוד את ה' מתוך קבלת עול.

מצוות ניסוך המים מורה ליהודי, שגם בשעת 'לילה', כאשר החשכה הרוחנית אופפת את העולם והאדם עומד לפני פיתויים וניסיונות ונדמה לו כי אין אפשרות לקיים את רצונו של הקב"ה  עליו 'לשאוב מים' ולעבוד את הבורא לא מתוך שכל והשגה, אלא מתוך קבלת עול, שזה עניינו של 'ניסוך המים'. חג הסוכות מעניק לנו כוח לעבוד את ה' כל ימות השנה, ולגלות את 'המים החיים' שבעומק ליבו של כל יהודי.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*