הרב אברימי מיכאלשוילי בדברי תורה לפרשת 'אמור'

הרב אברימי מיכאלשוילי בדברי תורה לפרשת 'אמור'

פרשת 'אמור'

בפרשתנו מופיע הציווי על ספירת העומר שאנו סופרים בימים אלה: "וספרתם לכם… שבע
שבתות תמימות תהיינה". מתי השבתות תמימות? בגמרא נאמר, שהדבר קורה כאשר פסח חל בשבת, ואז היום הראשון של כל שבוע מימי הספירה חל ביום ראשון בשבוע, ושבועות הספירה מקבילים לימי השבוע.

 

במדרש מופיע היבט נוסף לעניין ה"תמימות": "תני ר' חייא, שבע שבתות תמימות תהיינה – אימתיהן תמימות? בזמן שישראל עושין רצונו של מקום". צריך להבין את הקשר בין "עושין רצונו של מקום" שעל ידי זה נקראים "תמימות", וכן את הקשר בין שני ההסברים.

 

עלינו לבאר תחילה את משמעות המושג "עושין רצונו של מקום". הגמרא מביאה שני פסוקים
הסותרים, לכאורה, זה את זה. פסוק אחד אומר: "ועמדו זרים ורעו צאנכם", שממנו משתמע כי בני-ישראל לא יצטרכו לעסוק בענייני פרנסה, ואילו הפסוק השני אומר "ואספת דגנך", שממנו עולה כי גם בשיא הברכה יצטרכו לעבוד בעבודת השדה. משיבה הגמרא: "כאן בזמן שישראל עושין רצונו של מקום, וכאן בזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום".

מסבירה תורת החסידות, שהפסוק "ואספת דגנך" נאמר בפרשה השנייה של קריאת שמע, שבתחילתה נאמר "ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם", ואילו "ובכל מאודכם" כבפרשה הראשונה לא נאמר. עבודה כזאת עדיין היא בבחינת "אין עושין רצונו של מקום".

 

הכוח לבירור אהבת ה' בדרגה של "בכל מאודך" היא אהבה בלתי-מוגבלת. כאשר האדם, מצידו, מתעלה
לעבודת ה' בלתי-מוגבלת, הוא גורם שגם השפע האלוקי מלמעלה יהיה בלתי- מוגבל, והשפע
הבלתי-מוגבל הזה יתלבש בגדריו המוגבלים של העולם. זה נקרא "עושין רצונו של מקום"-מביאים את "רצונו", הבלתי-מוגבל, לתוך ה"מקום" המוגבל.

 

זו גם העבודה הרוחנית של ספירת העומר. העומר הוא עומר שעורים, מאכל בהמה. רמז לכך, שצריכים לברר ולזכך את ה'בהמה', הנפש הבהמית. הכוח לבירור וזיכוך הנפש הבהמית בא מדרגה עליונה ביותר, מהאור האלוקי שלמעלה מגדרי הבריאה. לכן גם כאן יש חיבור בין
הבלי-גבולו בין הגבול.

 

כאשר יהודי עושה כראוי את עבודתו בימי ספירת העומר ומברר ומזכך את מידות הנפש הבהמית שלו, כשסופר "היום יום ….. לעומר" והוא מתבונן מה שונה המידות שלי היום מאתמול, הוא מגיע לחיבור בין הבלי-גבול האלוקי ובין הגבול. כשעבודה זו היא תמימה, נקרא הדבר "עושין רצונו של מקום".

שילוב זה קשור גם להתאמה בין ימי ספירת העומר לימי השבוע. ימי השבוע מסמלים את ימי הבריאה,שגם הבריאה עניינה חיבור בין בלי-גבול לגבול. כאשר פסח חל בשבת יש התאמה בין ימי הספירה ובין ימות השבוע ואז יש לנו "שבע שבתות תמימות".

'מכיוון שאנו נמצאים בימי הספירה ראוי לעורר על אהבת חינם'.

 

 

הפרופ' וולוול גרין: היה בשעתו מדען ידוע במינסוטה שבארה"ב, והחל להתקרב ליהדות. הוא קרא מאמר שפרסם הרבי מליובאוויטש על היסודות הרעועים של תאוריית האבולוציה, ושיגר אל הרבי מכתב ארוך ובו השגות רבות.

הרבי השיב לו במכתב שבו דן בעניינים אחרים, אך לא נגע כלל בשאלות האלה. חליפת המכתבים נמשכה, ועדיין הרבי לא השיב על השאלות.

יום אחד כתב לו הרבי כי שמע שהפרופסור ורעייתו שלחו את בתם למחנה-קיץ ברוח התורה והמצוות, ולכן זה הזמן לפרוע חוב ישן. בהמשך הסביר באריכות את עמדתו וענה על כל ההשגות.

באחת מפגישותיו עם הרבי שאל הפרופסור למה עיכב הרבי את תשובתו זמן רב כל-כך. הרבי השיב: "תפקידי בעולם הזה הוא לקרב יהודים לאביהם שבשמים, לא לנצח בוויכוחים"…

 

ר' אברהימי  מיכאלשוילי הי"ו מלוד

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*