ר' דוד בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'וישב'

ר' דוד בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'וישב'

פרשת וישב

״צַדִּיק ה' בְּכָל דְּרָכָיו וְחָסִיד בְּכָל מַעֲשָׂיו״
תהלים קמה (יז׳)

מה זה צדיק, ומה זה חסיד?
האם יש קשר בין תורת החסידות לחינוך ליצירתיות?

הרי כל העולם והחינוך בפרט, מתחיל אט אט להבין שהמפתח להצלחת האדם בעידן המידע/הגאולה, הוא יצירתיות.

ובכלל, האם אדם מאמין זה אדם שהוא בהחלט חייב להיות אדם דתי ( מוסלמי, נוצרי, עברי) או שמא מדובר בכלל ביכולת בסיסית הקיימת בכל אדם שבלעדיה, כנראה אין הרבה אויר לנשימה בעולמנו הכאוטי.

נעשה את זה יותר מאתגר; האם יש סיכוי לאדם להצליח בעידן העתידי, ללא אמונה? ואם כבר להאמין, אז במי או במה…

מה באמת חשוב בתשע״ט? אדם בעל כישורים נרחבים ובעל יצירתיות מחשבתית, או אדם משכיל בוגר תואר אקדמי?

איזה סוג של פרופיל אישיותי היית מגייס מחר לתפקיד, בחברה הנמצאת בקשיים? ומי לדעתכם יהיה ראוי להיות המנהיג הבא של מדינתנו? אדם בעל אופי חסידי או שמא יהיה אדם משכיל כמקובל במערכותינו הציבוריות.

ללא כל ספק האיומים הקיימים באדם, במשפחתו, בחברה ובמדינה מצריכים הפיכה של ממש. הפיכה שכלית, רגשית והתנהגותית.

בתוך שני עשורים כ-60-70% מהתפקידים במשק הולכים להעלם כלא היו. מאידך, אף אחד גם לא יודע לנבא אילו תפקידים נצטרך. ואם כך, איזה פרופיל אישיותי אנחנו אמורים לבנות כאן.

לכל מי ששם את יהבו באקדמיה, נכונה לו אכזבה עצומה. פלטפורמת ידע שהולכת ומאבדת מכוחה לעומת מרכזים להעצמה ופיתוח אישיותי, ומרכזים להעשרה מקצועית, ושלא נתבלבל כלל, אנשים יותר מאי פעם רוצים ללמוד תורה יותר. רוצים להחכים, מעוניינים ליגוע בביצת הזהב, ולהבין האם באמת מדובר בביצת זהב.

למה נמאס לאנשים מהרבנות, ומה הם מחפשים באמת?

האדם מחפש מהות. הוא לא מוכן לשמוע יותר סיפורים. זה בכלל לא משנה אם זה בביה״כ על סיפורי צדיקים, תרגילים שבן זוג אחד עושה לשני, מעסיק לעובד, אדם לחברו וכו.

אנשים רצים לקבל ברכה מצדיק, אבל נשארים מי שהיו אתמול. כולם רוצים הכל. כאן ועכשיו. מימוש וריגוש מיידי.

אנחנו עדים לאחרונה לתופעה חברתית בקרב יהודים שומרי תורה ומצוות, אשר נקרא ״ חסידות״.
רק שאינני בטוח כלל שהם באמת מפנימים את המושג שנקרא, חסיד.

לצערי הרב היסוד הזה הפך למציאות שאין שום קשר למהות ולתורת החסידות. אבל, אם אפשר לבנות אמפריה, וזה יביא מזומנים וכבוד, אז מה רע? ולמה ביהדות גיאורגיה לא היה את כל המנהגים המוזרים שקורים היום?

מה זה חסיד?

חסיד הינו אדם בעל יכולות וכישורים מאד מפותחים, אשר מסוגל לקחת כל מציאות, לגלות את מהות המציאות המהווה אותה, וליצור בה מציאות טובה יותר ומתוקנת יותר מקודם.

חסיד הינו אדם החי בשליטה תודעתית על מידותיו, ולא נותן בשום אופן לשום מציאות ולשום מצב נפשי של כעס, יהירות, עצבות, תענוגים גשמיים וכו, להוציא אותו מאיזון ולערער את האמונה או את הבטחון בבורא מאיזה סיבה שלא תהיה. למען האמת, זוהי הדרגה הכי בסיסית של חסיד, בהנחה שהוא חסיד אמיתי.

מאידך, חסיד הינו אדם אשר יום יום נלחם מלחמה פנימית ועמוקה על מידותיו, אופן מחשבתו, ודרך מעשיו. הוא נמצא כל הזמן במלחמה פנימית מתמדת, אשר כוחות פנימיים מנסים למנוע ממנו בלהתחקות אחר תכונות הבורא.

חסיד אמיתי הוא האדם הכי יצירתי עלי אדמות, ולהבדיל ממנו לעומת אדם יצירתי שיוצא מדי פעם מהקופסא במונחים של חומריות נטו אל הדמיון, חסיד יודע ״ לצאת מהקופסא הרוחנית״ ולהתעלות מעלה לדרגה ולמימד גבוה יותר, אשר בסופו של יום יביא אותו לכדי מציאות בה הוא לא חושב באופן טורי, אלא באופן מקבילי והוא לא נע במרחב כמו עדר, אלא מתוך העולם הפנימי שלו .

איך מגיעים לזה?

לומדים. אבל לומדים כדי להשתנות. לא כל ידע מסוגל לשנות. תורה, כן. ואם נדייק קוראים לזה תורה לשמה. אף מקובל לא נולד מקובל ואף נביא לא נולד נביא. מדובר בלמידה מאד מעמיקה, ובהתבוננות בלתי פוסקת.

אחד התרגולים אותם חייב כל אדם לעשות מדי יום ביומו , זה להתבונן. לא לנסות להתחקות אחר המדיטציות, ולקפל את הרגליים בכל מיני תנוחות מוזרות. לא זה מה שיביא אתכם אל היעד. אלא התבוננות פשוטה ממקום מאד פנימי ועמוק על עניין שלמדת בתורה, אשר יעביר אתכם מסך מן החומר אל הצורה.

אם אתה רוצה לדעת, אל תקבל שום דבר כמובן מאליו. תשב תלמד ותחקור מתוך העולם שלך ולא מתוך עולמם של אחרים.

חשוב שנבין שאנחנו לא יכולים לפתור בעיה עם אותם כלים שיצרנו אותה. זה לא יילך!!

בשלב ההתפתחות וההתעלות של האדם, זוהי אחת ההכרעות הקשות והמהותיות ביותר אותו האדם חייב לקחת. ואין רחמים, כי היצר מתאבד עליך כי הוא מבין שהוא הולך לאבד אותך לנצח.

אם עברת את השלב הזה בהצלחה, אתה מוזמן להתחיל להבין את העולם שמעבר (אל העולם הבא) להתחיל שלב שלב, מדרגה מדרגה, ולהתחיל להיות חסיד.
ולא צריך למות בשביל זה. זה הכל כאן!!!

למעשה חברים, אדם שיכולת האמונה לא מתפתחת בו, לעולם לא יוכל להיות אדם בעל יכולת בחירה אמיתית, לעולם לא יוכל לשפוט עפ״י חוקי הצדק ולהגיע מתישהו לדרגת צדיק, ובוודאי לא יוכל לטפס לדרגת חסיד.
ואז נשאלת שאלה מאד נוקבת, מה אני צריך את האלוקים שגם ככה אף אחד לא יודע להגדיר מי או מה הוא באמת?

היופי שבתורת החסידות הוא, שהיא מביאה אותך לידי שאלה לא אם הבורא קיים אלא, האם אני בכלל קיים….

אם תבין ששורש הבעיה בכל אדם הוא הדימוי העצמי הפגום שלו, אתה בכיוון הנכון.

בהרבה מאד תקופות הזהות של האדם היתה גם כל חייו.
לא בכי שם המשפחה הצביע על המהות. המקצוע היה משמעות כל חייהם. אבל הם חיו מתוך משמעות. וזה חשוב מאד, גם אם זה מדובר במונחים גשמיים.

היום יש זמר ששר על אמונה, ועושה מעשים שאין להם אח ורע בתרבות מתוקנת. ויש אינספור דוגמאות שכאלה. ואז באים החכמים והמשכילים ואומרים, סליחה אבל תפריד בבקשה את הזמר מהשירה שלו. יש את הזמר ויש את המוזיקה שלו. וכך בדיוק חי לו עם שהפך את האמת למר, ואת השקר למתוק.

הייתי מאד רוצה שכל אחד יעשה ניסוי קטן ויתבונן באופן מעמיק, ויצור את תמונת הדמיון של המציאות בה הנכדים והנינים שלו יחיו.

אין דבר כזה ״יהיה בסדר״ אם לא תיצור סדר, לא יהיה בסדר.

לכל מי שחי בסרט, אני רוצה לאחל צפיה נעימה. רק תרשה לומר לך, שאת/ה הוא השחקן הראשי.
מה זה אומר? זה אומר שקיבלת אפשרות להחליט כיצד ייראה הסרט, ואם תהיה חכם מספיק, ייתכן מאד שהסרט שלך אף פעם לא ייגמר.

פרשתינו, מבארת יסוד מאד מהותי בגאולת האדם. יעקב נכנס סוף סוף לארץ, וזוכה למנוחה ולנחלה. הוא מרגיש שליו, הילדים גדלים, הם רועים את צאנם, מגדלים משפחות, ״והכל דבש״. עד שלפתע קם לו יוסף, שהחליט שהוא ״לא נורמלי״, ומודיע שחלם חלום.

הוא החליט שהוא יוצר מציאות בעולם שהוא למעלה מגבולות השכל( הדמיון), ובעקבות כך הוא חוטף מכל הכיוונים , הוא נענש ע״י אחיו, והחלום הזה עולה לו ביוקר. הוא נכנס למבול של יסוריי נפש, ולא מבין למה. הוא מקבל מכות קשות יותר מרגע לרגע.

מורידים מעליו את לבושיו, זורקים אותו לבור, מוכרים אותו לישמעלים, ויוסף ממשיך ליפול בנסיונות קשים מאד המערבים כסף, ונשים. הוא לא מאבד את צביונו. הוא דבק באמונת אבותיו. הוא דבק דבקות מוחלטת בבורא עולם, ולא זז ממנה אף לא לרגע.

כאן מתחילה תפנית. יוסף מקבל הארה רוחנית גבוהה המתבטאת בתובנות עמוקות להפליא.
הוא מצליח לפענח את עתידה של שני שרי האומה הכי גדולה בעולם, ורגע לפני שהוא אמור לעלות אל המלכות, יוסף עומד בנסיון הקשה מכל, נסיון האמונה.

לבסוף הוא מצליח לחזור אחורה במימד הזמן ולתקן את מעשיו, וזוכה לחזות את עתידה של האומה הגדולה בתבל. הוא עולה לגדולה, וזוכה לכל.

מה זה אומר לנו, ומה ההוראה מזה לך?

בתהליך הגאולה הפרטית של כל אדם, יהיה שני תהליכים בו יעבור כל אדם.
תהליך ראשון זה הפנמת התהליך שעבר יוסף ( זה בדיוק התהליך שיעבור כל אדם כחלק מתהליך גאולתו), ולכן זה נקרה ״ משיח בן יוסף״. כלומר, זהו אפשור מצב גאולתו של האדם בזכות יוסף , שזה מכוון לתהליך הנפשי, הרגשי והתודעתי שיעבור האדם.

מאחר ובורא עולם הינו מלא חסד, הוא הקדים תרופה, ושלח לנו את תורת החסידות, שבה קיימים כל הסודות והכלים כיצד להגיע לדרגת חסיד במעשים, ומשם להתחיל לטפס באופן אינסופי לדרגת צדיק.

חברים, הרבה מחכים למשיח. אולי כולם. רק שהמשיח שאליו כולם מחכים, לעולם לא יבוא אם לא תיצור אותו. אם תחכים ותחקור בעמקי התורה מתוך עולמך, תגלה שהמשיח הוא אתה. וכדאי מאד שתתחיל לפעול אם ברצונך להגיע את רכבת הגאולה האמיתית והשלימה.

הגיע הזמן שנפסיק לתרץ תירוצים, ופשוט ניקח אחריות על מעשינו. אם אנחנו נשתנה, זה יעבור אוטומטית על ילדינו. אין צורך לבזבז עליהם אנרגיה מיותרת. אל תשנה את העולם. תשנה את עצמך, והעולם ישתנה בשבילך. הכל תלוי בך, חבר.

אז מאיפה באים הכוחות להצלחה?

הכל תלוי בגודל המציאות הרוחנית שלך.

ממה מורכב העולם הרוחני שלך?
1. מהאוכל שאתה אוכל
2. מאיכות המצוות
3. מהייעוד שלך בעולם- ככל שהייעוד משרת ציבור רחב יותר, אתה מקבלת כוחות עצומים יותר. לכן, כשאתה מנהיג ציבור, אתה מקבל העצמה לא שגרתית.

בסוף כולם יגיעו לאותה תחנה, מהאדמו״ר הכי גדול ועד אחרון עמי הארצות. כי במהותנו אף אחד הוא לא מעל האחר. ולעת עתה ההבדל בינינו הוא רק בפרספקטיבה.

ולכן חייבים להכנס למהלך אשר ירומם אותנו ואת כל הדורות הבאים אחרינו, ונכנס למסלול של פיתוח המודעות הרוחנית שלנו בצורה אינסופית.

כל אחד יכול להיות הכל. ולכל אחד יש לו נקודה שממנה הוא יכול להתחיל.
ומי שכבר מרגיש את עצמו בתהליך, יה״ר שיתקיים בך הפסוק ״ בכל דרכיך דעהו״.

שבת שלום ומבורך

ר' דוד בוטראשוילי

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*