הרב דוד בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'כי תצא'

הרב דוד בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'כי תצא'

פרשת כי תצא

יום אחד פנה יהודי חסיד לבעל שם-טוב ושאל אותו ״ איך אני יודע שאני אכן מקיים ואהבת לרעך כמוך?״. הבעש״ט ענה לו, תגיד לי בבקשה ״את מי אתה מכיר?״. אמר לו, את השכן, הוא החברותא שלי ועוד כמה חברים. כן, אבל את מי אתה הכי מכיר? החסיד ענה, ״מן הסתם אני רוב הזמן עם החברותא, אז אותו אני הכי מכיר.״

ומה אתה חושב עליו, שאל הבעש״ט. תשמע, אינני מסכים עם כל דבריו, ואני לא ממש מתחבר לכל מה שהוא עושה, אבל הוא חברותא. אנחנו מתפלפלים.

ענה לו הבעש״ט, זה בדיוק העניין. כשאתה מכיר מישהו משמע אתה אמור לאהוב אותו. אחרת, אתה לא באמת מכיר אותו. אתה למעשה קיימת את המונח ״ ואהבת לרעך״ אתה לא קיימת את ה-״כמוך״. כי אם כך, צריכה להתקיים מציאות שאתה אוהב אותו אהבה ללא תנאי.

החסיד יצא משם נבוך והבין שכל הלימוד שלו וכל הדרך בעבודת ה׳, היה עבודה זרה ממש. כי הוא לא הבין את התכלית, מתוך מה הוא בא לפעול. במילים פשוטות, אהבה הינה חיבור רוחני בין 2 ישויות הרוצות להיות אחד. אין כל קשר ושום אוריינטציה בין ״האהבה״ שמוכרים במדיה ובציבור , לבין אהבה עליה מדברת התורה, שמשמעותה חיבור והתקשרות, הבאה מתוך ביטול ומתוך כבוד.

במבנה אנושי בריא, על כל יהודי חלים כוחות רבים המושכים את האדם לעולמות רבים ומגוונים, לתאוות ורצונות הנכפים על האדם ,אשר מבנה עולם היכולות מכילים כמות עצומה של כוחות, אשר ביכולתו של האדם לנתב את הכוחות הללו הן לעניינים של קדושה (התכללות) או לעניינים אחרים של היפך הקדושה (הפרדות).

הרבה אנשים לומדים תודה ואף מקיימים מצוות, אבל במתי מעט שופכים דמעה על הרצון להבין מה זאת אהבת ישראל. אז אמנם יש לנו הרבה כבוד למאין באת ולאן כביכול אתה הולך. אבל חייבים רגע לעצור את הכרכרה ולשאול כמה שאלות קשות יותר והם: מה עשית כאן ואיך עשית זאת.

כשהתורה אומרת לך ״כי תצא למלחמה״ – המילה כי משמעותה שניתנת לך הרשאה והכוחות מצד הבורא לצאת למלחמה על העולם הפנימי שלך שנאטם ע״י העולם החיצון. על איזה מלחמה מדובר? על כל מה שמונע ממך לאהוב כל אדם. אדמו״ר הזקן קורא לזה נפש בהמית. מלחמה נגד עולם המידות המאופיין ברובו מהשפעות העולם החיצון באמצעות 5 החושים של האדם.

רגע לפני שאתה יוצא למלחמה חשוב מאד מתוך מה אתה יוצא למלחמה. אם המלחמה שלך היא רצון עצמי או מתוך רצון אלוקי לפעול על עולם המידות שלך. מאד חשוב להבין מאין החל התהליך שבו ביקשת את אלוקיך, כי אם לא היה תהליך עומק של הקשבה עצמית באמצעות של פיתוח תכונות כיראה וענווה. לאחר מכן, התבוננות, הפנמה ומימוש, יהיה קשה מאד לאדם להרגיש מחובר באמת.

הרב בנימין קליין מזכירו של הרבי מלובביץ נסע למשימה שהטיל עליו הרבי במנהטן. המשימה לא צלחה וזאת בלשון המעטה. הרב בנימין מתקשר למזכירות ממנהטן ומדווח על הנעשה. הרב חודקוב עונה לו בצד השני ונגש מיד לדווח לרבי. הרבי עצר לרגע ואז שאל את הרב בנימין קליין, עם כסף של מי הוא נסע במונית וברכבת התחתית? הרב בנימין ענה שעם כספו הפרטי. הרבי הודיע לו שישוב על עקבותיו, ייקח כסף מהמזכירות וייסע שוב למנהטן לבצע את משימתו.

למרבה התדהמה, משימתו של הרב בנימין צלחה באופן פלאי. המסר הוא, שכשאתה פועל כשליח בעולם מתוך הכוחות שהקב״ה הטמיע בך, מתוך עולמך הפנימי, אזי השליחות שאותה תרצה לממש תראה אחרת לגמרי ברצותך לפעול בעולם כדי להאיר את העולם באור תורה ומצוות, חייב הדבר להיעשות מתוך יראה וענווה מחד ומתוך שפלות קומה מאידך. אלו כלים המתגלים בדורנו באמצעות תורת החסידות. את התורה הזו לא לומדים. את התורה הזו חיים כדי לזכות להיות שליח ה׳ בעולם.
הרב דוד בוטראשוילי הי"ו מאשדוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*