שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'כי תשא'

שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'כי תשא'

פרשת כי תשא

חטא העגל, נוסף על חומרתו כשהוא לעצמו, קשור ישירות לחטא עץ הדעת. חז"ל אומרים (שבת קמו,א) שחטא עץ הדעת הביא 'זוהמה' לעולם, וזו התנקתה במתן תורה וחזרה שוב כשבני ישראל חטאו בעגל. כשם שחטא עץ הדעת מנע מהאדם לחיות חיי נצח וגרם את המוות, כדברי הקב"ה לאדם "כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" (בראשית ב,יז), גם חטא העגל גרם לשכחת התורה, שהיא מוות רוחני, כדברי הגמרא (עירובין נד,א), שאילולא חטא העגל לא נשתכחה תורה מישראל.
גזירת המוות איננה ביום המוות בלבד, אלא היא מתחילה למעשה מרגע הלידה, כפי שכותב רבנו בחיי (בראשית א,כח): "התינוק, משעה שנולד מתחיל להתייבש". כך מתפרש הפסוק "כי ביום אכלך" כפשוטו – אדם הראשון לא מת באותו יום, אך תהליך המוות החל אז. תהליך דומה מתרחש גם בשכחת התורה: היא אינה מתרחשת בבת אחת, אלא מתחילה ברגע שהלימוד בתורה פגום. בתורה עצמה יש שני חלקים: גוף התורה – החלק הנגלה שבה, ונשמת התורה – החלק הנסתר. כשם שגוף האדם הוא ההיבט החיצוני בלבד באדם, ומאחוריו נמצאת הנשמה, כך התמקדות בחלק הנגלה שבתורה בלבד, בלי לימוד הפנימיות שלה, אינה אופן הלימוד הראוי.
בעבר, רוב בני ישראל היו 'בריאים' בתורה ובמצוות, היו מלאים ביראת השם, ודיי היה להם ב'אכילה ושתייה' שבתורה, היינו, בחלק הנגלה שבתורה. מעטים בלבד, יחידי סגולה, עסקו ב'נשמת' התורה, בפנימיותה ובסודותיה. ברבות השנים התחוללה ירידת הדורות, החשיכה הרוחנית בעולם גברה, הלבבות נתמעטו והמוחות התבלבלו, וכבר אין דיי ב'אכילה ושתייה'. בימינו האדם נדרש גם לתרופה רוחנית מפני שהסכנות מחמירות. פנימיות התורה תעניק לו חוסן רוחני בפני הניסיונות וההסתרים שבתקופתנו.
הגמרא (שבת לא,א) דורשת את הפסוק "וְהָיָה אֱמוּנַת עִתֶּיךָ חֹסֶן יְשׁוּעֹת חָכְמַת וָדָעַת יִרְאַת ה' הִיא אוֹצָרוֹ" (ישעיהו לג,ו), שגם הלומד את כל שישה סדרי משנה – אם הוא ירא ה', הלימוד הוא אוצרו. הגמרא אף מוסיפה ואומרת שאם אין באדם יראת שמיים – מוטב שלא ילמד כלל. לימוד פנימיות התורה, ה'נשמה' שבתורה, העוסקת באלוקות בגלוי – מבטיח שגם בשעת לימוד ה'נגלה' יהיה האדם חדור בהכרה שזוהי תורת ה', ויראת השמיים שלו תתחזק. זו התרופה ל'מיתה' ול'שכחה' שנגזרו עלינו בעקבות חטא עץ הדעת וחטא העגל. לכן לימוד פנימיות התורה נחוץ לא רק כדבר חיוני כשהוא לעצמו, אלא גם כדי לוודא שלימוד הנגלה יהיה כראוי ולא יופנה למקום של 'סם המוות' ולא ייפגע מהשכחה. (אגרות-קודש)
באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*