הרב מאיר מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

הרב מאיר מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

פרשת "וישלח"

"ויצו אותם לאמר כה תאמרון לאדני לעשו עם לבן גרתי וגו' ואשלחה להגיד לאדני למצוא חן בעיניך" [לב-ה-ו]

 

דבר אחר: גרתי בגימט' תרי"ג, כלומר עם לבן הרשע גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים [רש"י].

 

נשאלת השאלה, לאיזה צורך שלח יעקב להודיע לעשיו הרשע שגר עם לבן ושמר תרי"ג מצוות? ועוד איך שמר תרי"ג מצוות, הרי כל אותן השנים הוא לא קיים כיבוד אב ואם?

הגאון רבי יהושע אהרן צבי וינברגר מיישב זאת על פי קושייתו הידועה של הרמב"ם: איך יתכנו חיי אדם עלי אדמות בלי קיום כל התרי"ג מצוות, הרי כל המצוות הם כמלבוש שלם לגוף ולנשמה, ואם אדם מחסיר מצווה אחת דומה הדבר לבגד שיש בו חור, ואיך למלבוש יחשב?

 

מאידך, אין אפשרות לאדם לקיים כל המצוות אף אם האדם הוא צדיק גדול, שהרי לא כל המצוות ניתנו לכל אדם. ישנן כמה מצוות האמורות רק לכהן או ללוי וכדו', וכן יש מצוות שהאדם לא מתחייב בהן כל ימי חייו. תירץ הרמב"ם בשני אופנים: האחד על ידי גלגול נשמות, שנשמתו של האדם תירד בעולם הזה כמה וכמה פעמים, בגלגול אחד יולד כהן, בשני לוי וכן הלאה עד שישלים את כל תרי"ג מצוות.

אופן זה קשה מאוד, על כן בחסדיו הרבים נתן לנו ה' יתברך עצה אחרת קלה בהרבה: על ידי אהבת רעים שנהיה באחדות שלמה זה עם זה, ונהיה שותפים נאמנים בענייני קיום מצוות, אם נקיים את מצוות עשה של "ואהבת לרעך כמוך", אזי יהיו חשובים לפני הקב"ה המצוות של כל ישראל כאילו כל אחד ואחד מעם ישראל קיים כל המצוות ובזה הכל יבוא על מקומו בשלום.

 

על פי יסוד זה מה נפלאים הדברים שאמר הלל לאותו נכרי שביקש שילמדו אותו את כל התורה כשהוא עומד על רגל אחת [שבת לא] כוונת הדברים כך היא: באותו גר צדק התנוצץ רוח אלוקים, שהבין שאין ביכולת האדם לקיים את כל תרי"ג המצוות, אלא על ידי גלגול חוזר לעולם, וזאת לא היה ברצונו, אלא רצה להשלים כל המצוות בעודו בעולם הזה. לכן ביקש שיגיירוהו על מנת שילמד כל התורה על רגל אחת, דהיינו: על רגל זו שיש לו עתה, ולא יצטרך להתגלגל שוב בעולם הזה. לכן יעץ לו הלל: "דעלך סני לחברך לא תעביד", ועל ידי כך יבוא בברית של אחווה ושותפות עם היהודים, ובזכות שותפות זו יקיים כל המצוות בעולם הזה. יעקב אבינו, אף שעשיו היה שונא ליעקב מתמול שלשום, לא נטר לו שנאה בלבו על כך והיה רוצה להיות עימו באחווה. לכן, כיוון שעשיו היה מקיים את מצוות כיבוד אב ואם, גם ליעקב היה חלק במצווה.

 

והנה ידוע שאם ישראל מקיימים כל התורה כולה, אין כל אומה ולשון שולטת בהם. לכן רצה להודיע לעשיו שקיים כל התורה והוא לא פוחד ממנו, ואם יתמה עשיו: וכי היכן קימת כיבוד אב ואם? על כך השיב יעקב: "ואשלחה להגיד לאדני למצוא חן בעיניך". איני שונא אותך, אדרבה רצוני לחיות עימך באחווה, וממילא יש לי חלק בכיבוד אב ואם שלך.

עניין נוסף נלמד מפירושו של רש"י דלעיל: "עם לבן גרתי.. ולא למדתי ממעשיו הרעים":יעקב אבינו התאונן ואמר כל אותן עשרים שנה שגרתי עם לבן, שמרתי תרי"ג מצוות ולא למדתי ממעשיו הרעים כלומר, אמנם קיימתי את המצוות אך לא בהתלהבות ומסירות כפי שלבן עשה את העבירות. [מהר"ם שפירא מלובלין] מכל עניין בתורה ניתן ללמוד הוראה לגבינו,  לכן אמנם עשה מעשים רעים, אך הוא עשה זאת עם התלהבות ומסירות, ממנו יש ללמוד כיצד לקיים תורה ומצוות עם התלהבות ומסירות, ולא כמצוות אנשים מלומדה.

 

הרב מאיר מושיאשוילי הי"ו כפר חב"ד

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*