פרשת בחוקותי
לאחר דברי התוכחה הקב"ה מבטיח: "וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב, וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר, וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר". כאן נשאלת שאלה: הלוא מדובר במצב שבו בני ישראל חטאו וירדו לשפל המדרגה, עד שניחתו עליהם כל עונשי התוכחה. אם כן, מי 'יזכיר' לקב"ה את הבריתות עם האבות? הרי דרושה פעולה של 'תזכורת' מלמטה, כדי לעורר את הזיכרון למעלה. כך היה ביציאת מצרים: "וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל… וַיִּזְעָקוּ… וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת נַאֲקָתָם, וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת בְּרִיתוֹ". את התשובה מספק רש"י בהסבר על האות ו' החריגה שנוספה לשמו של יעקב: "בחמישה מקומות נכתב מלא, ואליהו חסר בחמישה מקומות. יעקב נטל אות משמו של אליהו, ערבון שיבוא ויבשר גאולת בניו".
מה משמעות נטילת האות ו' חמש פעמים משמו של אליהו והוספתה לשמו של יעקב, והלוא אליהו הוא מבשר הגאולה בלבד ולא מי שמביא אותה? ההסבר טמון בהבנת מהותהּ של הערבות. יהודה, למשל, היה ערב לשלומו של אחיו, בנימין, באמרו ליעקב: "אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ, מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ". הערבות העניקה ליהודה את הנחישות להיאבק עליו ואת התעוזה להיות היחיד מכל אחיו שפונה בדברים קשים אל יוסף בארמונו, שכן הוא היה ערב לבנימין.
זו משמעות נטילת האות משמו של אליהו, עירבון לעניין הגאולה, כדי שאליהו, כמי שנבחר להיות מבשר הגאולה, לא ינוח ולא ישקוט ויזכיר לקב"ה את בריתו. העובדה שחמש פעמים מופיע שמו של אליהו חסר ו' ושל יעקב בתוספת ו' מוכיחה שאכן יש קשר בין יעקב לאליהו, וכל זמן שהגאולה לא באה, האות ו' משמו של אליהו מוחזקת כמשכון בידי יעקב. הכתיב החסר בשם משקף חיסרון. כך מצאנו אצל עפרון החיתי, כאשר שמו הופיע בלי ו'. רש"י מפרש: "חסר ו', לפי שאמר הרבה ואפילו מעט לא עשה", שאמר: "ארבע-מאות שקל כסף ביני ובינך מה היא", ובפועל נטל מידי אברהם את מלוא הסכום. התורה רומזת לכך על-ידי החסרת אות אחת מהשם.
כן הדבר באשר לאליהו הנביא. יעקב נטל אות אחת משמו של אליהו כדי להורות שכל זמן שאליהו אינו מקיים את שליחותו ומבשר על הגאולה – הוא במצב של חיסרון. אילולא לקיחת האות כעירבון היה אליהו הנביא עלול לדחות את הקץ, משיקולים רוחניים דווקא. אליהו הנביא מכיר בערך הנעלה שיש לקיום המצוות בעידן הגלות, כאשר בני ישראל מתמודדים עם קשיים וניסיונות. לכן אליהו הנביא יכול לחשוב שאין צורך להזכיר לקב"ה את בריתו. לקיחת האות נועדה אפוא לדרבן אותו לעשות כל שביכולתו כדי שעם ישראל יזכה לגאולה בהקדם האפשרי. (תורת מנחם)
באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il